Nødhjelpskoordinatoren fra Trondheim kom nettopp tilbake til Norge, etter en måned som prosjektleder på et av Leger uten grensers tre skip i Middelhavet.

- Hver eneste dag setter det ut mange båter med flerehundre mennesker med et ønske om å nå Europa. Med kapasiteten somer i redningsarbeidet nå får man ikke reddet alle sammen, sierAlexander Buchmann.

Norsk skip berget 785

Oppdaterte tall fra International Organization forMigration viser at katastrofen i Middelhavet vokser i omfang. Per23. juli i år hadde 1951 personer mistet livet under flukten. Det er flere enn i hele i fjor, da 1479 personer ble registrert døde.

Lørdag morgen kom også nyheten om at det norske skipet Siem Pilot har berget 785 migranter. Dette var skipets femte oppdrag siden juni, da det ble satt inn som Norges bidrag til EUs operasjon i Middelhavet. Mannskapet har fortalt at de delte ut bamser til de 27 barna som ble reddet. Totalt har skipet brakt i land 2709 migranter siden juni, skriver NTB.

Les også: Norske skip har reddet 5000 flyktninger i Middelhavet

Torturert før båtflukten

Alexander Buchmann anslår at 15 til 20 prosent av alle flyktningene i båtene de oppdaget på havet, er kvinner, gravide kvinner eller barn. Han har hørtsterke historier fra personene de har reddet, flere i sværtforkommen tilstand etter timer og døgn på åpent hav.

-Vanligvis klarer vi nordmenn å kjenne oss igjen i lidelsene tilandre mennesker. Nå spørs det om alt er blitt tall og statistikk.Hvert eneste menneske vi reddet om bord på båten vår, hadde enhistorie å dele. Det var en grunn til at de valgte å risikere sitteget liv for noe bedre, sier trondhjemmeren.

- Hva gjorde spesieltinntrykk på deg?

- Flyktninger som har vært flere måneder i Libyahar sett andre flyktninger blitt skutt på gata. En mann fraØst-Afrika var veldig svak da vi tok ham om bord. Han fortalte athan de to siste ukene hadde blitt torturert hver natt. Han haddeblitt hengt fra taket etter beina og blødd fra øynene, og varsikker på at han skulle dø. Hadde det ikke vært for solidaritetentil de andre flyktningene som fikk ham ombord i en båt, hadde hanikke overlevd.

- Helvetes forgård

Flere flyktninger har i ulikemedier fortalt om tortur og lovløshet i Libya.

- Libya er på mangemåter helvetes forgård. Mange vet ikke det når de starter dennereisen. Flyktninger kan bli satt i arbeid i månedsvis uten å fåbetalt. Kvinner og jenter blir voldtatt. Som han fra Øst-Afrika sa:Han visste ikke hvorfor de gjorde det og hva de fikk ut av det, sier Buchmann.

Går tom for bensin

Ifølge International Organization for Migration har over 171 000 flyktninger ankommet Italia, Hellas,Spania og Malta hittil i år, de aller fleste til Italia og Hellas. Ifølge Buchmannhar flyktningene ofte vært 12 til 18 timer på sjøen før de oppdagesav redningsbåter.

- Men så har de du som er to netter om bord. Ellerde som ikke blir oppdaget eller plukket opp i det hele tatt, somkanskje går tom for bensin. De vet vi ikke hva som skjer med.

Buchmann mener svaret ikke nødvendigvis er at man setter inn flerebåter.

- Vi må også jobbe på andre områder. Det som trengs erbedre, lovlige måter å søke beskyttelse og trygghet på i Europa.Samtidig kan man ikke se på at Italia og Hellas får 90 prosent avbyrden her, vi har et ansvar som fellesskap både i Europa og EU medå avlaste, mener Buchmann.

Les også: FN ber EU hjelpe Hellas med båtflyktningene

Mellom 15 til 20 prosent av migrantene som oppdages i båtene, er kvinner og barn, anslår Buchmann. Foto: Kjell A. Olsen