Angus Houston, som leder den australske leteoperasjonen, sa på en pressekonferanse søndag at skipet Haixun 01 hadde fanget opp signaler to ganger, og at dette kan være et godt spor.

Han sier at korrigerte satellittdata har endret konsentrasjonen i letingen litt sørover, til det samme området der det kinesiske skipet fanget opp signalene.

Signalene på 37,5 kilohertz er sendt på samme frekvens som flyets ferdskriver og taleregistrator er satt opp til å sende på.

Men Houston understreket at det ennå ikke er fastslått at signalene kommer fra det savnede flyet.

Haster

Det haster å finne de såkalte svarte boksene siden batteriene bare varer i rundt en måned, hvoretter signalene opphører. Det er nå gått fire uker siden flyet forsvant.

Flymannskaper fra sju land har fløyet en rekke tokt fra basen i Perth i Australia til leteområdet langt ute i Indiahavet, der de ser etter vrakrester i sjøen.

De siste dagene har marinefartøyer med avansert utstyr til å fange opp signaler fra de svarte boksene sluttet seg til letingen.

Mange analytikere er optimistiske og sier at signalene må komme fra MH370s svarte bokser. Andre er i tvil fordi det ikke er fanget opp to sett med signaler fra hver av de to boksene.

Christina Pattiaratchi, som er professor i oseanografi ved University of Western Australia, sier at nyheten er svært oppløftende.

– 37,5 kHz er en menneskelaget lyd. Det er ingen annen lyd på den frekvensen, sier hun og legger til at det er nettopp derfor denne frekvensen ble valgt.

– En hval eller delfin eller et undersjøisk jordskjelv presenterer alle et helt annet lydbilde, sier hun.

Spøkelsesfly

Den svenske eksperten Hans Kjäll sier at hvis flyet virkelig styrtet der leteoperasjonen nå pågår, var trolig alle om bord for lengst døde.

Han sier til TT at de fleste eksperter har liten tro på at det har skjedd en kapring eller at en av flygerne står bak forsvinningen. De tror det har skjedd en katastrofal feil som på et øyeblikk slo ut alt navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.

Dersom det har skjedd, kan flyet legge seg i likevekt og bli umulig å manøvrere.

En teori kan være at litiumbatterier i lasterommet har selvantent og skåret hull i flyet, slik at trykket forsvant.

At flyet plutselig gikk ned til 7.000 meter, kan være et tegn på at flygerne gikk ned for å kompensere for trykkfallet. At flyet endret kurs kan tyde på at de lette etter et sted å lande, noe som ble umulig fordi flyet ikke kunne manøvreres.

Det kreves også oksygen for å overleve på 7.000 meters høyde, og oksygenet passasjerene får, varer bare i en time. Flygerne kan få oksygen i enda 45 minutter fra oksygenflasker.

Men etter sju timer på 7.000 meters høyde ville alle være døde, og flyet har vært et spøkelsesfly inntil det gikk tomt for drivstoff, sier Kjäll. (