- Se her, dette er en vanlig feil. Her skaper dusjhjørnet en sperre på gulvet mellom dusjen, hvor det eneste sluket er, og resten av badet. Får vi en lekkasje fra vasken eller toalettet, vil vannet renne rett ut i gangen. Da kan det bli dyrt.
Det sier daglig leder i Anticimex forsikring, Roy Malmo Nilsen. Trønderen som til daglig har kontor i Oslo har tatt turen til Trondheim for å være med boliginspektør Bård Nyberg på en boliginspeksjon i byen. At han finner feil på huset han inspiserer, overrasker ham ikke.
Slik kan du unngå trøbbel når du pusser opp
- Jeg har vært i denne bransjen i 30 år, og dessverre ser de samme feilene nå, som da jeg begynte med dette. At det ikke har blitt bedre på denne tiden, det er bekymringsverdig, sier Nilsen.
Adresseavisen testet: To av fem byggefirmaer tilbød svart arbeid
Hver fjerde bolig kan ha skade
Anticimex gjennomfører årlig rundt 20 000 boligsjekker på vegne av forsikringsselskapet If. Tjenesten tilbys til kundene uavhengig om de selv har merket noe feil med boligen før sjekken gjennomføres. At Nilsen og hans boliginspektører i all hovedsak besøker boliger uten kjente feil, og likevel finner såpass mange, synes Nilsen er urovekkende.
Blant annet har hver fjerde bolig så dårlige sluk og tilslutninger på badet at skade allerede kan ha oppstått, eller kan oppstå når som helst. Samtidig har så mye som fire av ti boliger feil på overgangen mellom sluk og membran, stedet hvor de fleste vannlekkasjer skjer.
- Vi oppdager ofte katastrofalt dårlig arbeid. Det dyreste rommet er badet. Der oppdager vi daglig skrekkeksempler. Her har feilene størst konsekvenser. Men også på yttertak og drenering finner vi ofte skader og feil, for å nevne noe, sier Nilsen.
I denne kjelleren bodde tre håndverkere ulovlig
- Det var betydelige skader, og amatørmessig arbeid
- Gjelder ikke bare svart arbeid
Nilsen mistenker at en rekke av de verste eksemplene på feil er utført gjennom svart arbeid. Han har imidlertid sett for mange eksempler på at velrenommerte firmaer gjør grove feil, og mener derfor det er et problem for hele bransjen.
- Jeg skulle gjerne sagt at det var så enkelt som å si at kjøp hvitt, så er du trygg. Men det er det ikke. Bransjen sier den har blitt bedre, men jeg har en annen oppfatning. De gamle klassikerne av feil gjelder fortsatt. Prisene har gått oppover, men dessverre ikke kvaliteten, sier Nilsen.
Han er likevel soleklar på at det verste man kan gjøre er å velge svart arbeid.
- Da har man ikke dokumentasjon på noe, ingen å legge skylden på om man oppdager feil. Jeg tror jeg ikke prisforskjellen mellom svart og hvitt er så stor på sikt. Det man sparer billig arbeid, går fort tapt og vel så det om det oppstår noe i ettertid, sier han.
Boligkjøpere skal slippe å flytte inn på en byggeplass
- Råtner på rot
Nilsen har kontaktet byggebransjen for å unngå feilene. Han mener imidlertid bransjen i for mange år har gått i skyttergravene i stedet for å ta et oppgjør med problemene.
- Bransjeorganisasjonene vil si at feilene bare er unntak, de fleste er hederlige og redelige. Men bransjen må ta tak i dette, fordi unntakene er for mange. Vi mangler solid rekruttering og byggebransjen har snart ikke egne ansatte lenger. Bransjen råtner på rot vil jeg si. Det er sterkt skyts, men vi man må ty til det for å få åpnet øynene, sier Nilsen.
Frykter mer arbeidskriminalitet
- Sjekk bedriften
Ingvill Kvernmo i Håndverkerforeningen mener ikke skillet mellom en seriøs og en useriøs bedrift kun går på svart eller hvitt arbeid, men også om bedriften tar inn lærlinger og har høy tetthet av fagarbeidere.
- Kan man stole på at kvaliteten blir god om man velger et firma som opererer hvitt?
- Man står mer beskyttet når jobben er hvit rent juridisk, men firmaet trenger ikke være bra av den grunn. Vi må være kritisk til firmaet også. Jeg tror den seriøse delen av byggenæringen skjønner at det er kvalitet vi kan konkurrere på, sier Kvernmo.
- Må oppdra boligkjøperne
Selv har Nilsen gitt opp å komme med formaninger til bransjen. Han mener løsningen for å få ned feilprosenten er ved å gå direkte til boligkjøperne og forbrukerne som betaler for byggetjenestene.
- Vi må oppdra boligkjøperne slik at de vet hva de skal forlange, hvordan de skal følge opp arbeidet, og hvordan de skal sjekke at det er gjort riktig i ettertid, sier Nilsen.