Banksjef Finn Haugan var fornøyd da han la frem tallene for 2014.

Midt-Norge er lite berørt av lav oljepris. Vi låner fortsatt mye til bolig. Både privat- og næringslivskunder har høy vekst i innskudd. Og det er lavt nivå på mislighold og tap.

–Det ble et godt år. Vi styrker vår markedsposisjon og hadde et økt aktivitetsnivå i alle deler av konsernet, sier Haugan. Regnskapet viser et resultat på 1782 millioner kroner for 2014, dette er en økning på 382 millioner i forhold til året før.

Likevel må banken forholde seg til at styret høsten 2014 vedtok at det skal være nullvekst i bankens nominelle kostnader i år og neste år. Dette forutsetter effektivisering. I det ligger det at banken må nedbemanne med omlag hundre årsverk i løpet av inneværende og neste år.

Digitalisert kundekontakt

–Bakgrunnen for dette er at våre kunder i stadig større grad velger digitale løsninger, sier Haugan, og viser blant annet til at Sparebank1-alliansen sin app er Norges sjette mest besøkte.

–Vi er kundedrevet, og nå skjer endringene kjempefort. Vi må henge med, og vi må være mer tilgjengelig på nett og heller mindre ute på kontorene hvor kundene ikke lenger oppsøker oss i like stor grad. I kontornettet blir kompetente rådgivere og utadrettet virksomhet en desto viktigere drivkraft, sier Haugan.

Legger ned kontorer

Banken understreker at de mener de kan kutte hundre ansatte uten å måtte bruke oppsigelser.

–Skal dere også legge ned kontorer?

–Det må vi selvsagt se på. Jeg vet ikke hva svaret blir, men vi trenger nok ikke alle dagens 49 kontorer i fremtiden, sier Haugan.

Ved årsskiftet ble Nelly Maske ansatt i banken, nettopp for å lede omstillingene.

–Kundene våre endrer seg, svært få møter nå fysisk opp i banken. Men en vanlig kunde logger inn i nettbanken fire-frem ganger i måneden, og 19 ganger i mobilbanken. Vi må endre oss i tråd med kundeatferden. Og at stadig flere bruker oss digitalt gjør at vi kan effektivisere, sier Maske. Banken antar at i 2020 vil 70 prosent av all kundekontakt skje på nett.

–Da behøver vi ikke så mange i tradisjonelle kontor. Selvsagt skal vi fortsatt være en nærbank, og vi skal klare å være både digital og lokal. Men i stedet for at det sitter folk permanent på alle kontorene, kan vi for eksempel på enkelte mindre steder ha rådgivere som reiser rundt ved behov, sier Maske.