- Vi merker at det blir noen færre kunder i butikkene, men salget er like godt. Dessuten mener vi at vi skaper best relasjoner til kundene ved å ha butikk på bakkeplan.
Det sier Bjørn Tore Brevik, styreleder i Eplehuset Norge AS til Adresseavisen. Løsningen til Norges største appleforhandler har i stedet vært å integrere nettbutikken tettere med kjedens 13 butikker.
To av disse er i Trondheim - en på Solsiden og en i Thomas Angells gate. Den siste blir der den er.
- Det tok vi en avgjørelse på for noen år siden og tegnet en langtids leiekontrakt samtidig som vi investerte ekstra i lokalene, sier Brevik.
Lavere omsetning
- Butikken på Solsiden er litt spesiell siden den var vår første butikk. Flytter vi den, blir uansett værende i området, legger Eplehuset-sjefen til.
I går kom selskapets regnskap for 2013. Det viser en liten nedgang i omsetningen totalt i Norge. Noe som først og fremst skyldes at man valgte å legge ned én av to butikker i Oslo.
Tøffere konkurranse
Styret skriver dessuten i årsberetningen at «det er økende konkurranse i Apple-markedet fra både retail og nettbutikker» og forventer at lønnsomheten blir bedre i 2014.
- Vi har tatt grep, og har så langt i år høyere omsetning enn i fjor, sier Brevik.
Også en av Eplehusets største konkurrenter merker at konkurransen hardner til.
- Det har blitt flere om benet de siste årene, men heller ikke vi lider noen nød, sier Leif Olsen, Key Account Manager i Humac Norge.
Årsregnskap | |||
Eplehuset Norge AS | |||
Tusen kroner | 2013 | 2012 | Endr.i pros. |
Driftsinntekter | 625533 | 668922 | - 6,5 |
Driftsresultat | 8801 | 8114 | 8,5 |
Resultat før skatt | 11499 | 8733 | 31,7 |