- Vi merker at det blir noen færre kunder i butikkene, men salget er like godt. Dessuten mener vi at vi skaper best relasjoner til kundene ved å ha butikk på bakkeplan.

Det sier Bjørn Tore Brevik, styreleder i Eplehuset Norge AS til Adresseavisen. Løsningen til Norges største appleforhandler har i stedet vært å integrere nettbutikken tettere med kjedens 13 butikker.

To av disse er i Trondheim - en på Solsiden og en i Thomas Angells gate. Den siste blir der den er.

- Det tok vi en avgjørelse på for noen år siden og tegnet en langtids leiekontrakt samtidig som vi investerte ekstra i lokalene, sier Brevik.

Lavere omsetning

- Butikken på Solsiden er litt spesiell siden den var vår første butikk. Flytter vi den, blir uansett værende i området, legger Eplehuset-sjefen til.

I går kom selskapets regnskap for 2013. Det viser en liten nedgang i omsetningen totalt i Norge. Noe som først og fremst skyldes at man valgte å legge ned én av to butikker i Oslo.

Tøffere konkurranse

Styret skriver dessuten i årsberetningen at «det er økende konkurranse i Apple-markedet fra både retail og nettbutikker» og forventer at lønnsomheten blir bedre i 2014.

- Vi har tatt grep, og har så langt i år høyere omsetning enn i fjor, sier Brevik.

Også en av Eplehusets største konkurrenter merker at konkurransen hardner til.

- Det har blitt flere om benet de siste årene, men heller ikke vi lider noen nød, sier Leif Olsen, Key Account Manager i Humac Norge.

Årsregnskap
Eplehuset Norge AS
Tusen kroner20132012Endr.i pros.
Driftsinntekter625533668922- 6,5
Driftsresultat880181148,5
Resultat før skatt11499873331,7