Den ladbare utgaven av Mercedes S 500 er blant vinnerne når regjeringen nå legger om avgiftspolitikken. Etter det Adressa.no forstår, vil bilen med 444 hestekrefter bli flere hundre tusen kroner billigere dersom regjeringens forslag blir vedtatt.

Volvo digre SUV XC90 T8 Plug-in Hybrid har 400 hk, og vil ifølge Dagens Næringsliv bli 200 000 kroner billigere.

Straffer nullutslippsbiler

Fordelen med en hybridbil er at den både kan gå på strøm og bensin/diesel. En ladbar hybrid er i tillegg utstyrt med en batteripakke som kan lades via stikkontakten. Det er denne biltypen som ligger an til å få et kraftig avgiftskutt etter at Høyre, Frp, KrF og Venstre 6. mai ble enige om nye prinsipper for bilavgiftene.

Samtidig blir Tesla Model S, som kun går på strøm, dyrere med det nye avgiftssystemet.

I et avisinnlegg tirsdag går styreleder Henrik Baumann i Toyota-forhandlerkjeden Bauda til frontalangrep på det foreslåtte avgiftskuttet for hybridbiler.

"Svære, tunge biler med store motorer blir ikke miljøvennlige bare fordi du putter inn et batteri og en ledningsstump", skriver han.

Utslippsfri? - Glem det

Adressa.no har gått gjennom nøkkeltall for flere ladbare hybrider som er tilgjengelige i det norske markedet. Mercedes S 500 er blant de store vinnerne i revidert budsjett, men kan bare kjøre tre mil med null utslipp. Deretter tar den råsterke forbrenningsmotoren over. Da vil "miljøbilen" slippe ut nøyaktig like mye som en bensin- eller dieselbil med tilsvarende motor.

Skal du for eksempel kjøre de 12 milene fra Trondheim til Oppdal, vil en fjerdedel av turen være utslippsfri. Skal du helt til Oslo, synker andelen til seks prosent av den samlede kjørelengden.

Kan være misvisende

Med andre ord vil miljøgevinsten av å kjøre en ladbar hybrid på lange turer være forsvinnende liten. En nederlandsk studie viser at bare 24 prosent av kjørelengden med ladbare hybrider skjer med elektrisk drift.

Hvor langt du kan kjøre før batteriene er tomme, varierer dessuten med kjøreforhold og kjørestil. Da DinSide.no testet tre ladbare modeller i fjor sommer, fant de at den faktiske rekkevidden ved elektrisk drift var opptil 40 prosent lavere enn den som var oppgitt fra fabrikken.

Bruker du stort sett bilen til korte turer, og er flink til å lade batteriene før du setter deg bak rattet, vil miljøgevinsten være langt større enn om du kjører langt.

Nedenfor ser du hvor langt leverandøren hevder du kan kjøre på ren eldrift med ulike bilmodeller:

BMW i8: 37 km

Audi A3 Sportback e-Tron: 50 km

Volkswagen Golf GTE: 50 km

VW Passat GTE: 50 km

Toyota Prius Plug-in Hybrid: 35 km

Opel Ampéra: 60 km

Volvo V60 D6 AWD: 50 km

Mitsubishi Outlander: 52 km

Chevrolet Volt: 56 km