Om han slår til på en Bentley Bentayga SUV, er tvilsomt.

For hvem kjører vel en bil til nær tre millioner kroner ut i skogen?

Gjennom programmet Nattpatruljen på tv-kanalen MAX, har nordmenn blitt kjent med Olav Skarsem.

De fleste tv-seere har forstått at politimannen fra Melhus har en ekstrem interesse for bil.

Da er det lett å forstå hvorfor Skarsem trekkes til Tyskland for å gå rundt på den enorme bilutstillingen i Frankfurt. Det er trolig ingen som har tatt jobben med å telle hvor mange kjøretøy som står utstilt i hallene og på uteområdene. Men det er 1103 utstillere fra 39 land med et utall blankpolerte biler. Hele 219 biler skal være nylanseringer eller «face lift». Skjønt ingen på messen sa face lift. Nå heter det «second generation». Messeområdet er kjempe-stort, og bare BMW sin stand alene er nesten like stor som de åtte hallene som utgjør Nidarøhallen, nå Trondheim Spektrum. BMW har til og med bygd opp en større bane som går inne i hall 11, hvor eldrevne BMW-er kjører rundt mellom Rolls-Royce, Mini og BMW sine utstillinger.

På årets IAA 2015, Internationale Automobil-Ausstellung i Frankfurt, er det store flertallet av bilene lakkert røde.

Men i hjørnet av hall 3, mellom VW, Bugatti og Porsche, er det en SUV som skiller seg ut med sin knall oransje farge. Og Olav Skarsem setter straks kursen mot den oransje bilen.

– Bentley Bentayga må være verdens mest luksuriøse og kanskje dyreste SUV, sier Olav Skarsem idet han hopper opp på podiet. Dette er en bil han har gledet seg til å se nærmere på.

Utsolgt for lang tid fremover

– Bentelyen har en W12 motor, enkelt sagt har den to V6-motorer som er satt sammen, forklarer Olav Skarsem. Drar du ut i skogen med denne SUV-en, har du med deg 608 hk. Permanent firehjulsdrift selvfølgelig, 2422 kilo tung, men den akselererer raskt. 0 til 100 km/t tar den på fire sekunder.

Startpris på denne Bentleyen er på 160 200 britiske pund, men hva den vil koste i Norge tør jeg ikke tippe på, sier Skarsem. Og har du råd, får du den neppe på over et år. Bilen er utsolgt for lang tid fremover.

Mer rekker ikke Skarsem å fortelle, før han plutselig har startet en inngående samtale med designeren av den oransje doningen.

Bentleys sjefdesigner for eksteriøret på Bentayga, Crispin Marshfield, er med på notene. Sammen med Marshfield prøvesittes bilen, og praten går livlig. Hva med bagasjeplassen, undrer Skarsem.

Du får neppe plass til hund og annet du vil ha med på hytteturen. Denne oransje Bentley SUV-en er nemlig utstyrt med et svært luksuriøst «pick nick barskap», pledd, krystall og porselen samt godt med dyre drikkevarer.

Foran den engelskproduserte doningen forteller eksteriørdesigneren Marshfield at målet med denne bilen var at alle som ser den skal kjenne den igjen som en Bentley. Derfor har han brukt mange elementer, spesielt fra Bentley Continental GT, både på hjulbuer, lykter og den karakteristiske bentleygrillen.

Når en dør på bilen åpnes eller lukkes, går stigbrettet automatisk i rett posisjon. Her skal ingen tråkke rett på kongler eller lyng ute i skogen.

Men det er andre SUV-er på utstillingen som trolig passer bedre for trønderske veier og lommebøker.

– Se på denne Mitsubitshi Outlander PHEV. Den kommer nå som ladbar hybrid og den kan gå på 4x4 bare på strøm. Bensinmotoren kobler seg

inn når det er nødvendig og da bare på for-hjulene.

Denne Outlanderen kan vi nok få se mange av på trønderske veier, mener Olav Skarsem.

En hyggelig mann som ser ut som han kommer fra fabrikken i Japan, svarer så godt han kan når spørsmålene hagler. Det går bra, helt til han får spørsmål om hvor mange kilo tilhengerlast bilen kan trekke.

Hybrid

Det er SUV og hybrid som preger store deler av messen. Flere av de store merkene, som BMW og Mercedes, har sine «grønne» biler på plass.

Mercedes lanserer sin GLC som er en helt ny modell, men man må nok anse den som en arvtager til GLK.

GLC er 12 cm lenger enn GLK. En utgave som trolig selger godt i Norge, er plugg inn hybridmodellen 350 e 4-matic. Denne modellen har 211 hk fra bensin-motoren og får i tillegg 116 el-hester.

0 – 100 km/t tar denne bilen på 5,9 sekunder, og forbruket vil være 0,26 liter per mil ved normal kjøring.

Prismessig vil GLC trolig bli solgt for under 600 000 kroner, og da er det klart at det vil rulle en del slike Mercedeser på veiene i Trøndelag, sier Skarsem.

Ingen X1 hybrid

Hos BMW var det verdenspremiere på nye X1, som nå har fått litt av utseende fra sine større søsken i BMW-familien.

– Jeg har aldri likt den gamle X1, men nå ser den nye bilen mye mer ut som en ordentlig SUV, mener Olav Skarsem.

– Den fremstår som høyere og med M sport-pakke ser den mye stiligere ut. Interiøret er enklere i forhold til de større modellene hos BMW, men helt klart en bedring i forhold til den gamle X1.

Hendler og brytere har fått en fin plassering og når bilen kan leveres med 2-hjulsdrift eller 4x4, vil dette være en bil for mange i Norge.

Dessverre ingen X1 hybrid ennå, for alle de som kunne ha tenkt seg en slik utgave.

– Mulig X1 2.0d xDrive vil bli en bil for mange trøndere, tipper den bilgale 37-årige bondesønnen.

50 km lenger på batteri

Nissan Leaf er en bil som virkelig har slått an i Norge. Ved IAA-messen presenterer de ingen ny modell, men et nytt batteri. Avhengig av kjørestil og temperatur, skal den nye Leafen greie 250 km på en ladning.

50 – 60 km lenger vil trolig gjøre det enklere for dem som skal på hyttetur en fredag ettermiddag, og som kjører med hjertet i halsen og frykter for at batteriet ikke holder.

Fra Taiwan har produsenten Thunder Power tatt turen med modellen som heter Thunder Power.

Dette er en elbil som er tenkt levert i 2018. Batteriet er på 125 kWh, mens Tesla til sammenligning har 90 kWh. Rekkevidden skal ifølge produsenten være 650 km, uavhengig av vær og temperatur. Vekt blir under to tonn og konseptbilen har bakhjulsdrift.

Florian Heinrichs hos Thunder Power mener at deres bil vil bli en skikkelig konkurrent til Tesla.

Audi på ren strøm

I Audis egen hall finner Olav Skarsem den flunkende nye E-tron quattro. Ikke mange sekund-ene etter at han har gløttet på bilen, så har han engasjert både en av bilens designere og ingeniører.

Batteriet er på 95 kWh, én motor i front og to motorer bak. Bilen kommer i salg i 2018 og skal vi tro designeren vil det bli tilhengerfeste på bilen

Samlet effekt med booster vil bli 496 hk, ifølge den nederlandske designeren Wounter Kets.

Kets legger til at bilen i 2018 vil bli ganske lik den som nå blir vist i Frankfurt, men med noe endring av lyktene.

Ingen hybrid eller elbil, men Audis «nye A4» er også verd å nevne. Fra Norge meldes det at prisene går noe ned. Prisen på 3.0 TDI 218 hk quattro S tronic går imidlertid ned drøyt 100 000 kroner fra forrige modell, til 565 000 kroner. Forrige 3.0 TDI hadde imidlertid 245 hk.

– Trolig vil 2.0 TDI 190 hk quattro S tronic, som koster fra 495 000 kroner, bli en enklere bil å selge for Audi, mener Skarsem etter å ha sjekket bilprisene.

Styggpen front?

– Hva synes du om den flunkende nye Lexus RX 450h? Fronten er jo ganske spesiell?

– Den blir for vulgær, her har designerne ikke forstått når de burde ha stoppet å lage grillen, svarer Olav Skarsem. Men han legger til at vi alle er for-skjellige og at noen kan synes grillen er pen.

Den nye RX 450h er ikke en plugg inn-hybrid, den lades under kjøring.

Storselgeren?

Trolig blir det mange bløtkaker på salgsfolkene hos skodaforhandlerne i Trøndelag i tiden som kommer. Skoda Superb kombi må bare bli en storselger i Midt-Norge. Oktavia og Superb har i flere år solgt godt og slik den helt nye Superb kombi fremstår på messen, må dette bli en populær bil. Den er ørlite kortere enn den gamle Skoda Superb, men bagasjerommet er større. Dette har gått på bekost-ning av plassen til passasjerene i baksetet. Men hva gjør det, Superb har jo vært kjent for svært god bakseteplass.

Superb kombi kommer med flere motoralternativ, men ikke som hybrid eller ren strømdrift.

SUV

Ford presenterte sin Edge på IAA i Frankfurt.

– Det blir spennende å se om denne SUV-en kan ta opp kampen med Audi Q5 og BMW X3, sier Olav Skarsem. Ford selv mener Edge er en «Premium SUV» og med det kan det være at Ford ønsker å kjøre sammen med Q7 og X5 i stedet.

– Men for all del, det er moro å se at Ford nå kommer med en skikkelig SUV, legger han til.

I en av de andre hallene finner Skarsem det som må være en virkelig «premium SUV», en Jaguar F-Pace.

– Denne vil konkurrere med Porsche Macan, og her kan man velge mellom to- og firehjulsdrift ved bestilling av bilen.

Skarsem tilstår at han virkelig falt for denne bilen.

– Dette er en typisk Jaguar og jeg liker både linjene og lyktene. Og så har F-Pace den typiske Jauguar-grillen.

– Det skal bli skikkelig spennende å se hvilken pris denne bilen havner på i Norge.

– Du har hatt to Ferrarier selv, kan en Jaguar F-Pace passe i garasjen din?

– F-Pace er en helt annen bil, en bruksbil sammenliknet med Ferrari og den Audi R8 jeg har nå. Jo da, jeg kunne gjerne tenkt meg en slik bil. Den fremstår som en veldig stilig helårsbil.

For de av leserne som undrer seg over at Skarsem kan kjøpe Ferrari, R8 og kanskje en Jaguar på lønnen som politibetjent, får vi opplyse våre lesere om at han trøsker 2500 mål med korn hver høst.

Og Skarsem presiserer at alt handler om prioritering.

Folkebilen

Hos VW stanser han ved en Tiguan.

– Dette kan bli en ny folkebil. Denne bilen faller godt inn for mange trønderske familier. Den har rett størrelse, har passende motor og vil neppe få en avskrekkende pris. Tiguan passer for urbane familier som vil ha en SUV, men som ikke sikter mot premiumbilene.

– På IAA-messen presenteres det nye designet som mye mer hissig, den ser rett og slett mye mer moderne ut, mener Skarsem. Noe av årsaken til at den virker tøffere, er at den har vokst litt siden forrige utgave. Seks centimeter lengre, tre centimeter bredere og faktisk tre centimeter lavere. Den er ikke basert på forrige modell, dette er en ny bil.

– Skal du kjøpe denne bilen, bør du ha R-line designet i tankene når du signerer kjøpekontrakten.

De første bilene kommer i april 2016 og det ryktes at det også vil komme en ladbar GTE hybrid. Skarsem tror denne vil selge godt.

Prisgunstig

Koreanske KIA kommer med en ny Sportage, og dette er fjerde generasjon av denne SUV-modellen.

Er du på utkikk etter for eksempel Toyota RAV4, kan den nye Sportage være en bil du bør ta en titt på.

Som mange andre SUV, har også Sportage vokst litt siden sist. Fire centimeter lenger, for å være nøyaktig.

– Jeg har ikke hørt noe om pris på denne modellen som kommer til Norge i februar, men som andre KIA vil den nok bli prisgunstig. Og husk, KIA gir syv års garanti.

– Hei sann, her har vi premiere på Tucson! Olav Skarsem løfter blikket og ser ut over standen til Hyundai. Den nye Tucson er som KIA, designet har tatt seg opp og bilen er tøffere. Tucson vil nok ta opp kampen med Sportage, RAV4, Honda CRV og Subaru XV. Trolig vil også Mazda CX-5 bli utfordret av Tucson.

Pris på Tucson 2.0 CRDI 4x4 manuelt giret, er oppgitt til rundt 380 000 kroner. Legger du på 30 000 kroner til, slipper du å tenke på clutchpedalen.

2-seter

– Mazda MX-5 sies å være verdens mest solgte toseter kabriolet, og for mange er dette en frisørbil.

– Eh, frisørbil?

– Det er bare et uttrykk som blir brukt om denne biltypen. Nå vil jeg ikke henge ut frisører, men mange påstår at enkelte biler har feminine trekk. MX-5 har det, på samme måte som Ford Puma, de første BMW Z3, Mercedes SLK og små Peugeot kabrioleter. Og de første Audi TT, men det må du ikke skrive, for jeg hadde en slik selv for noen år siden.

B6-pansring

Fjernt fra frisørbiler er Trasco sine pansrede kjøretøy. Den tyske fabrikken kjøper inn ferdigproduserte biler og bygger de om til luksuriøse pansrede kjøretøy. Kundene er statsledere og oljesjeiker rundt om i verden. Monique Juegler hos Trasco forteller at de bruker et halvt år på å bygge om en bil.

Da blir bilene forlenget, forhøyet og kledd med en skikkelig polstring. Juegler ruller ned vinduet og viser frem tykkelsen på panserglasset.

Har du én million euro, kan du få kjøpt en av disse luksusbilene. Men vær forberedt på at du må vente litt. Trasco i Bremen produserer kun 20 til 50 biler i året.

Monique Juegler tar med Skarsem på en runde og viser ham interiøret i en Mercedes S 600 L. Pansret veier bilen hele 4,6 tonn.

Den pansrede Mercedesen på utstillingen er solgt, men Olavs guide vil ikke fortelle hvor i verden bilen skal. Men den skarpøyde melhusbyggen har alt observert at det ikke står «Objects in mirror are closer than they appear» på sidespeilene.

– Her er det skrift som tyder på at det er sjåføren til en oljesjeik som vil lese denne teksten, sier Skarsem.

Tilbake til fremtiden

Mellom alle fantastiske nye biler, finner Olav Skarsem noe som virkelig fanger oppmerksomheten.

Hos Lexus blir han satt fullstendig tilbake til fremtiden, for hva er det som svever inne i en monter?

– Se her da, et Hooverboard. Dette er jo som fra filmen «Back to the future» med Marty McFly alias Michael J. Fox.

Lexus har laget et rullebrett, uten hjul, og som svever over magneter som ligger under rampen.

– Fascinerende og etter å ha studert utstillingen er det imponerende å se hvordan Lexus har laget en hooverboardpark. Slik parken fremstår på videoen som vises på Lexus-standen, kan både sveve- og rullebrettbrukere kjøre om hverandre.

Kanskje blir det plass til et Hooverbrett i garasjen på Melhus?