Mens fungerende fylkesordfører Arne Braut (Ap) tilsynelatende er tilfreds med samferdselsbevilgningene til Sør-Trøndelag i forslaget til statsbudsjett, så er Høyres fylkestopp Torhild Aarbergsbotten langt fra fornøyd.

– Nok en gang er Sør-Trøndelag taperen når det gjelder penger til samferdsel. Det kommer ikke midler til oppstart av nye prosjekter; bare videreføring av allerede igangsatte veiprosjekter, sier hun i en kommentar, og mener E6 Sør blir «avspist» med 40 millioner kroner til Oppdal sentrum og 35 millioner til Sentervegen–Tonstad.

– Tidenes veiløft

Statsminister Jens Stoltenberg lovet i går «tidenes veiløft» i budsjettet, men Aarbergsbotten mener det legges opp til at bilistene skal ta størstedelen av utbyggingen gjennom bompenger.

Braut mener derimot at statsbudsjettet innebærer et klarsignal og en videreføring av flere viktige veiprosjekter i Sør-Trøndelag.

– Ny E6 i Oppdal sentrum betyr i realiteten oppstart på en større utbygging av Trondheimsveien fra Oppdal til Jaktøyen i Melhus. Samtidig som at E6 Sør nå er under utbygging betyr det at hovedveien fra Trondheim til Oppland fylke vil få en kraftig standardheving de kommende årene, sier han, og peker på at det også settes av 217 millioner kroner til utbygging av E39 mellom Harangen og Høgkjølen.

Belønningspenger

Braut sier også at regjeringen har økt belønningsmidlene for bedre kollektivtransport fra rundt 400 millioner kroner i 2012 til 673 millioner i 2013.

– Det er viktig for at fylkeskommunen skal kunne videreføre den storstilte satsingen på kollektivtrafikken i fylket, sier han, men Aarbergsbotten har en annen oppfatning:

– Det er også svært skuffende at regjeringen ikke tar stilling til en videreføring av belønningsmidler utover 2013, men bare viser til at Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune ønsker ordningen videreført, sier hun.

Hun sier hun også er skuffet over at fylket ikke får penger til rassikring i budsjettforslaget, og mener tiden er inne for en «bred, tverrpolitisk samferdselsaksjon i Trøndelag».