Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab AS har gjennom datterselskapet NFDS Offshore 2 AS inngått kontrakt med rissaverftet Noryards Fosen om bygging av supplyskipet Boa Jarl.

De ansatte ved verftet fikk gladmeldingen på et allmøte torsdag morgen.

Kontrakt verdt 700 millioner

Kontrakten til en verdi på rundt 700 millioner kroner for verftet på Kvithyll er søsterskipet til Boa Bison. Denne båten ferdigstilles i Rissa i slutten av mai. Også dette fartøyet blir eid av det nystiftede Nordenfjeldske gjennom NFDS Offshore 1 AS. Driften av de to skipene skal inntil videre gjøres av Boa Offshore AS.

Bak alle selskapene står Ole T. Bjørnevik, mens en kluster av lokale investorer går inn på eiersiden med 25 prosent i Boa Bison.

Administrerende direktør Helge Kvalvik i Boa Offshore AS sier kontrakten vil styrke Noryards Fosen.

– Vi synes det er hyggelig at vi kan bygge et skip ved et verft i regionen. Vi har også ønsket å bruke verftet i Rissa, men vi betaler ikke en krone mer enn det vi må. Det er viktig både for Noryards og oss. Vi har også gode erfaringer med kvaliteten på de skipene som bygges på Fosen, sier Kvalvik.

Daglig leder i Nordenfjeldske, Oddvar Sørtømme, sier det er viktig for hele regionen at den gamle rederikjempen fra Trondheim gjenoppstår og kan bygge skip lokalt.

Ønsker flere skip

– Det har vært en kongstanke å gjenreise Det Nordenfjeldske Dampskibsselskap. Vi starter med to båter, men har ambisjoner om å få flere etterhvert, sier Sørtømme.

Skroget til Boa Jarl kommer fra Kina til Rissa i månedskiftet august-september. Etter at Boa Bison er ferdig bygd i slutten av mai, vil aktivitetsnivået reduseres mer enn planlagt ved Noryards inntil nytt skip ankommer dokka i september.

Ifølge verftssjef Anders Straumsheim ved Noryards Fosen, vil mesteparten av den planlagte aktiviteten i denne mellomperioden flyttes til Kleven i forbindelse med at de har overtatt Volsstad-kontraktene. Imidlertid vil noen av de ansatte ved Fosen bistå Kleven med å sikre overføringene til nytt verft. Disse skulle opprinnelig gjøres ferdig i Rissa, men på grunn av eierskiftet ble denne kontrakten overtatt av Kleven.

God start for Noryards

Straumsheim mener kontraktene med Nordenfjeldske er avgjørende for en god start for Noryards.

– Vi er veldig fornøyd med at skipet blir bygd her på et lokalt verft. Det er spesielt at både vi og Nordenfjeldske er nye selskaper som finner hverandre med en så stor kontrakt. Dette er viktig for regionen og avgjørende for oss både som signaleffekt, men også at vi holder aktivitetsnivået fremover. Dette gir et godt grunnlag for at vi er raskt oppe og går, sier Straumsheim.

Ole T. Bjørnevik.