Selskapet Dromedar Kaffebar omsatte for 21,6 millioner kroner i fjor, opp 2,1 millioner fra 2011. I tillegg kommer inntekten fra Dromedar Kaffebar Moxness som omsatte for 6,1 millioner, også det er en økning, på vel en halv millioner kroner fra 2011.

Daglig leder i de to selskapene, Preben Oosterhof, forteller at antallet kunder i kaffebarene økte i fjor.

- Vi øker omsetning og har samtidig tatt vesentlig investering over drift i forbindelse med etablering av Dromedarbakeriet. At vi har en omsetningsøkning i et marked som generelt sliter, Midtbyen, gjør oss ydmyke men stolte, sier Oosterhof.

Tjente mindre

Dromedar har fem kaffebarer i Trondheim; to på Bakklandet, én øverst i Nordre gate, én i Moxness-gården i Olav Tryggvasons gate og den nyeste, Dromedarbakeriet i Apotekerveita, som går mellom Dronningens gate og Thomas Angells gate. I tillegg eier de en kaffebar i Bergen.

Samtidig som omsetningen økte i fjor, ble resultatet på bunnlinja dårligere enn i 2011.

I Dromedar Kaffebar ble overskuddet 763 000 kroner i fjor, 96 000 dårligere enn året før. Overskuddet i Moxness-gården ble samtidig redusert med 39 000 kroner, og endte på 206 000 kroner før skatt i 2012.

Stengte på Jessheim

- Vi har to avdelinger som har vært negative. Bakeriet hadde sitt første oppstartsår i fjor, og avdelingen på Jessheim ble stengt fra 1. april. Den har vært en negativ faktor i to-tre år, sier Oosterhof.

Ifølge årsberetningene til de to Dromedar-selskapene venter styret fortsatt økning i omsetningen i år og større overskudd enn i fjor.

Flere kjeder kommer

Den amerikanske kaffebargiganten Starbucks har etablert seg i Norge, og skal åpne to kaffebarer i Midtbyen på sensommeren. Foreløpig har de ikke fortalt hvilke lokaler de skal holde til i.

Den svenske kjeden Espresso House har åpnet sin første kaffebar i Norge i sommer, i Oslo. Kjeden har 137 kaffebarer i Sverige, og har planer om å ekspandere til Trondheim, Bergen eller Stavanger om ytterligere tre år.

- Brygger opp til krig

Oosterhof venter knalltøff konkurranse om kaffekundene fremover, og er spent hvordan Dromedar vil merke den.

- Det brygger opp til kaffekrig. Spørsmålet er om den blir mellom Wayne's Coffee, Starbucks, Kaffebrenneriet og Espresso House, de store kjedene. Vi som er en mindre aktør kommer likevel til å jobbe med våre stamkunder hver dag, og vårt fokus er de og nærmiljøet. Det blir spennende, sier Dromedar-eieren.

Han ser positivt på flere konkurrenter.

- For det første er det er positivt å få differensiering på kvalitet og konsept. For det andre må vi ha tro på at vi lager bedre kaffe, har flere og bedre bakeriprodukter og at kundene kjenner det, og at vi får en riktig prising av produktene. De ulike aktørene vil konkurrere på pris også. For det tredje vil det i starten være flere som drikker kaffe. Spørsmålet er hvor mye markedet kan vokse i Trondheim, før vi spiser av hverandre. Men kvalitet kommer til å bli helt avgjørende, sier Oosterhof.