Nav ønsker større konkurranse om hvem som skal levere tjenester for avklaring og oppfølging av arbeidsledige og sykmeldte.

Mens det før var et krav om såkalt forhåndskvalifisering, altså at Nav godkjente hver enkelt bedrift som kunne delta i konkurransen om å tilby tjenester overfor arbeidsledige og sykmeldte, er denne nå fjernet.

- I dag er det mellom 500 og 700 personer som er på Nav-tiltak i fylket som blir omfattet av den nye anbudskonkurransen. Det kan bety en ganske omfattende omlegging sammenlignet med de tilbyderne vi har brukt tidligere, sier avdelingsdirektør Arve Winsnes i Nav Sør-Trøndelag.

Omleggingen betyr at man kan få oppfølging av helt andre bedrifter enn man gjør i dag, om man melder seg som arbeidsledig eller sykmeldt.

24 kontrakter

Nav har delt inn Sør-Trøndelag i tolv regioner hvor de avholder to anbudskonkurranser i hver region. Den ene konkurransen går på avklaring av hva brukerne, altså sykmeldte og arbeidsledige, kan jobbe med, hvilke behov de har, og hvordan man kan hjelpe dem inn i arbeid.

Den andre anbudsdelen går på oppfølging av brukere som ikke umiddelbart kommer seg inn i arbeid.

Oppfølgingen av personer med mer omfattende behov for hjelp, oppfølging og skjerming fra det vanlige arbeidsmarkedet skal fortsatt kun drives av de forhåndskvalifiserte bedriftene som leverer til Nav i dag.

- Det betyr at det i hver region vil det være én kontrakt på avklaring, og én på oppfølgingstiltak. Til sammen blir det altså 24 kontrakter som skal skrives til en verdi av nær 250 millioner de neste fire årene, sier avdelingsdirektør i Nav Sør-Trøndelag, Bernt Asle Arntsen.

Han legger til at Nav fortsatt skal følge opp arbeidsledige, men at det vil være et samspill mellom de eksterne bedriftene og Navs veiledere. Slik er det også i dag.

Lik adressa.no på Facebook

40 prosent pris, 60 prosent kvalitet

I anbudene som har gått ut er det lagt vekt både på kvalitet og pris. Fordelingen er at pris skal vektlegges med 40 prosent, mens kvalitet skal vektlegges med 60 prosent. Målet er at Nav skal tilby et enklere og bedre tjenestetilbud.

- Vi har fått inn mange tilbud. Det er også en reell konkurranse innenfor hver av de tolv regionene. Blant annet er det aktører som driver andre steder i Norge, som har meldt seg på konkurransen her, sier Arntsen.

Ett av kravene som Nav vektlegger, er at bedriften som deltar i konkurransen har et stort nettverk opp mot næringslivet.

- Det ordinære arbeidslivet skal i større grad tas i bruk som tiltaksarena. Det, sammen med at bedriftene har et godt metodisk opplegg, vil være veldig viktig, sier Winsnes

Hvilke bedrifter som har vunnet anbudskonkurransene blir klart tidlig i neste uke.