På scenen i kongresshotellet på Brattøra, med den blå, røde og hvite logoen lysende bak, åpnet Rema 1000-sjefen den årlige samlingen for lavpriskjedens kjøpmenn.

Rema har doblet seg i størrelse siden Ole Robert Reitan overtok som administrerende direktør i 2001, og Adresseavisens papirtutgave forteller i dag at kjeden snart kan bli større enn konkurrenten Coop.

Men i innledningen på lørdag var Reitan mer opptatt av hva kjeden har betydd for forbrukerne.

– I 1979 brukte en gjennomsnittlig norsk familie 25 prosent av inntektene sine på mat. I 2012 bruker en gjennomsnittlig norsk familie elleve prosent av inntekten på mat. Det skyldes oss, hevdet Reitan, og mener at kjedens forretningsmodell er årsaken til mye skarpere priskonkurranse i dagligvaremarkedet i Norge, sa Reitan.

Han pekte på at den gjennomsnittlige bruttofortjenesten i dagligvarehandelen i 1979 var på 28 prosent, mens Remas idé var å klare seg med 16 prosent.

– Det har vi holdt på. Gjennomsnittsbrutto i alle norske dagligvarebutikker gått fra 28 til 20 prosent fra 1979 til i dag. Det tilsvarer tolv milliarder kroner som norske forbrukere sparer hvert år. Takket være oss. Det tilsvarer hele den norske landbruksstøtte, alle statens inntekter fra formueskatten og fire operaer, sa han.

Han understreket likevel at dagen ikke bare ville dreie seg om selvskryt, selv om de er stinne av selvtillit.

– Jeg tror vi er alt for fornøyde. Det er skikkelig skummelt. Jeg vil at vi skal være litt misfornøyde, og alt kan bli skikkelig mye bedre, sa Reitan.

Han understreket at mye i Rema fortsatt ikke var bra.

– Hvordan skal vi unngå at jeg kommer inn i butikken og opplever at betjeningen ikke har den kunnskapen jeg vil ha, spurte Reitan.

Han pekte på renhold og frukt- og grøntavdelinger som områder med forbedringspotensial.

- Jeg ønsker å vise norske folk og Randi Flesland (direktør i Forbrukerrådet, journ.anm.) at vi kan kombinere de laveste prisene og den beste kvaliteten.