Førstegangsdeltakere: I pølsemakeriet hjemme på Stene gård står ekteparet Per Einar(f.v) og Maren Stene Almlid for all partering av kjøttet, som skal stilles ut på Trøndersk matmarked i dag. Her stapper de lammepølser ved hjelp av svinetarm. Foto: Kristian Helgesen, Adresseavisen

– Vi har ikke så store forventninger, for vi vet ikke helt hva vi går til. Dette er jo et prøveprosjekt, så vi får se litt hvordan det går, sier gårdsdriver Maren Stene Almlid.

Spenningen står i taket hos ekteparet Per Einar Almlid og Maren Stene Almlid når de i dag er førstegangsdeltakere på Trøndersk matfestival. I deres ferske pølsemakeri hjemme på Stene gård på Frosta steker de karbonader, stapper pølser og pakker produktene inn i esker.

De har drevet deler av gårdsdriften med storfe og gris de siste ni årene, og i april i år åpnet de også en foredlingsbedrift. Her produserer de eget kjøtt, med unntak av slaktingen, og selger produktene sine over en kjøttdisk to dager i uken.

– Salget her har gått over all forventning, vi har fått langt flere kunder enn vi kunne håpe på, som kommer innom hele dagen de dagene vi selger, sier Per Einar Almlid.

Han er selv utdannet pølsemaker, og ønsket å drive med yrket sitt i tillegg til deler av gårdsdriften. Etter knappe fire måneder med det nye pølsemakeriet, vil de nå presentere produktene sine for et større publikum i Trondheim.

– Etter som salget over kjøttdisken har gått så bra, tenkte vi at dette også kunne være en fin mulighet å prøve ut, sier Per Einar videre.

Prøveprosjekt

Ifølge tall fra arrangøren Oi! Trøndersk mat og drikke AS har den gjennomsnittlige omsetningen for utstillerne økt fra 20000 til 80000 på ni år. Ekteparet Almlid har ikke tenkt så mye på hva de kan komme til å tjene på deltakelsen.

– Jeg har ikke gjort meg så mange tanker rundt omsetningen, men håper at flere skal bli interessert i produktene våre. Det er ikke så mange i trondheimsområdet som vet om oss, så dette er en kjempestor arena for markedsføring. Spesielt med tanke på flere restauranter i byen som kanskje vil kjøpe produktene våre, sier Per Einar.

Nærhet til varene

Stene gård har tidligere deltatt på matmarked i Stjørdal, men aldri på Bondens Marked i Trondheim. Per Einar tror årsaken til den store interessen for matmarked, skyldes at folk i dag er veldig bevisste på hvor varene kommer fra.

– Jeg tror man da føler en større nærhet til varene, og vil være med og støtte opp om det lokale, sier Per Einar.

Positiv salgssjef

Salgssjef i Rema 1000 region Midt-Norge, Trond Karlsen, synes det er supert med markeder og gårdsutsalg, og ønsker nå å supplere det med å tilby lokalprodusert mat i deres butikker.

– Jeg har tro på at kunden har større og større ønske om å kjenne bakgrunnen til produktene de kjøper, sier Karlsen.

Selger egne produkter: Familien Almlid startet i april i år opp utsalg av egenproduserte kjøttvarer av svin, storfe og lam. Siden salget har gått over all forventning, vil de nå også prøve seg på matmarkedet. Foto: Kristian Helgesen, Adresseavisen