I et leserinnlegg i Adresseavisen tirsdag skriver en DNB-kunde om brevet vedkommende fikk fra banken, med informasjon om at de har ryddet i prisene sine.

«I klartekst betyr det at fra 1. desember må jeg betale 10 kroner for en tjeneste som i dag er gratis, hvis jeg ønsker å ta ut penger i Post i Butikk, Bank i butikk og ved et postkontor. Hvis jeg ønsker å betale en giro som i dag koster 35 kroner, så må jeg fra 1. desember betale 75 kroner», skriver «Ulønnet banksjef» i innlegget.

- Gi til de rike

Vedkommende påpeker at banken fikk et driftsresultat for andre kvartal på 7,4 milliarder kroner før nedskrivninger og skatt, og mener at dette blir nesten som å ta fra de fattige og gi til de rike:

«De som først og fremst må ta ut kontanter eller betale regninger på et postkontor eller bank er folk som ikke har så god råd, og/eller pensjonister som ikke kan bruke eller behersker en pc. Men for DNB er vel ikke dette den mest interessante kundegruppen. Det at nettbanktjenester er gratis skulle jo bare mangle».

DNBs informasjonssjef Even Westerveld bekrefter overfor Adresseavisen at de setter opp prisene på noen av tjenestene fra 1. desember, men forklarer det med bankens kostnader.

- Å ta ut penger i kontanter er noe stadig færre gjør, og som koster stadig mer å tilby. Vi må sørge for sikker transport og oppbevaring, og det er selvsagt manuelt arbeid over disk, sier han.

Gratis uttak når man handler

Westerveld sier at de samtidig vil gjøre det helt gratis å ta ut penger fra minibank, noe som har kostet penger for en del kunder frem til nå. Han påpeker også at det fortsatt vil være gratis å ta ut penger samtidig som man handler.

- Men de som tar ut kontanter på et postkontor eller i butikk, er kanskje folk som ikke er komfortable med nye løsninger. Kunne dere ikke beholdt denne tjenesten gratis for dem?

- Vi bruker veldig mye tid på i våre filialer er å hjelpe kundene over på løsninger som både er billigere og enklere. Vi ønsker å hjelpe dem til tilgang til tjenester som både er lett tilgjengelige i hverdagen og gratis å bruke. Og blant eldre kunder, så er det mange som tar i bruk digitale tjenester, sier han.

- Eneste bank

Westerveld sier at manuelt uttak av penger over disk har falt med 13 prosent de siste årene, og at også uttak i minibank faller kraftig.

- En annen ting som er viktig å påpeke er at ingen andre banker tilbyr denne tjenesten. I valget mellom å ha denne tjenesten og betale litt, eller å ikke ha den i det hele tatt, så tror jeg mange vil velge det første, sier han.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

DNBs informasjonssjef Even Westerveld sier at ingen andre bankers kunder har like lett tilgang på kontanter. Foto: DNB