Tidligere i dag varslet Konkurransetilsynet at de vil stanse samarbeidsavtalen mellom ICA og NorgesGruppen.

Det synes Rema-direktør Ole Robert Reitan er en gledelig nyhet, og den varslede samarbeidsavtalen mellom Rema 1000 og Coop legges nå på is i påvente av et endelig vedtak. Avtalen mellom Rema 1000 og Coop forutsetter at det blir noe av samarbeidsavtalen mellom ICA og NorgesGruppen.

LES OGSÅ: Vil stanse avtalen mellom ICA og NorgesGruppen

Opptatt av konkurranse

–Det er helt riktig, det blir ikke noe av samarbeidet med Coop hvis denne avtalen opphører. Det har vi vært tydelige på hele tiden. Nå skal partene svare innen april, hvor de da har mulighet til å anke. En politisk behandling kan ta året ut før en endelig konklusjon kommer fra Konkurransetilsynet. Så i mellomtiden er vi lunkne i skuffen, som det heter, sier Reitan til Adresseavisen.

Avtalen mellom ICA og NorgesGruppen er ulovlig, sier Konkurranstilsynet. Hva er din kommentar til det?

– Det tenker jeg er veldig bra, fordi vi er opptatte av det skal være konkurranse om dagligvarekundene. Skal det være konkurranse må det være like forutsetninger. Et samarbeid er uheldig både for leverandørene, for konkurrentene og aller viktigst for kundene selv.

Ikke påvirket

Konkurransedirektør, Christine Meyer, i Konkurransetilsynet mener avtalen mellom Rema og Coop ikke har påvirket utfallet av deres vurdering i ICA/NorgesGruppen-saken. Hva sier du til det?

– Det tror jeg er riktig. Konkurransetilsynet er grundige og dyktige i sin vurdering uti fra et juridisk grunnlag.

Håper ICA blir

Også Dagligvareleverandørenes forening (DLF) er tilfred med Konkurranstilsynets varslede vedtak.

-Dette er en positiv melding for den norske forbrukeren og den langsiktige konkurransen i det norske dagligvaremarkedet. For ICA og for konkurransesituasjonen i det norske dagligvaremarkedet, håper vi at ICA forblir i det norske markedet som en selvstendig aktør. Vi trenger flere heller enn færre dagligvarekjeder i Norge. Økt konkurranse er det beste virkemidlet for å sikre norske forbrukere riktige priser og et bedre utvalg i norske dagligvarebutikker, sier administrerende direktør Helge Hasselgård.