–I Norge er kostnadsnivået høyere, og tjenestene hos oss blir derfor dyrere enn i utlandet. Det er lettere for bedriftene å velge utenlandske slipetjenester, og dermed har vi mistet kunder over årene.

Det sier eier av Optoteknisk senter i Trondheim, Torald Hunt. Han har vært i optikkbransjen i over 20 år. Hunt kjøpte Optoteknisk senter i Trondheim i 2012. Senteret har spesialisert seg på brillesliping og brillereparasjoner og leverer tjenester både til bedrifter og private.

Rammer kunden

Han mener tendensen er uheldig for de mindre norske verkstedene - og for forbrukerne.

Hunt skulle ønske optikerkjedene så potensialet som finnes i norske verksteder. Han mener at det er forbrukeren som lider når bedriftene velger å kjøpe tjenestene i utlandet.

–Noen ordner det i butikken, andre velger norske sliperier, mens andre igjen velger å gå for firmaer i utlandet. Bedriften sparer kanskje noe på det, men kunden må betale den samme prisen uansett hvor tjenesten blir utført, mens kvaliteten varierer, hevder han.

Hunt mener at det er dumt at optikerkjedene kun ser på det rent økonomiske aspektet ved å bestille slipetjenester i utlandet.

–Regnskapstall viser ikke den aktuelle tidsbruken, energien og risikoen som må vurderes ved valg av fjernsliping. At optikkjedene baserer sine valg kun på bakgrunn av regnskapstall er derfor ikke nødvendigvis så lurt, påpeker han.

Økende trend

Administrerende direktør i Synoptik Norge, Frithjof Leegaard, forteller om en rask utvikling innenfor bransjen.

–Tidligere hadde flere optikere verkstedet i butikken, men nå velger optikerkjedene i økende grad å bruke fjernslip. Det vil si at brilleglassene blir slipt hos eksterne verksteder og leverandører, sier Leegaard.

Synoptik Norge representerer kjedene Brilleland og Interoptik. Brilleland kjøper deler av glassortimentet sitt i utlandet, og kjeden har dermed også valgt å kjøpe slipe-tjenester fra utlandet, i samarbeid med leverandør av brilleglassene.

–Det er ikke nødvendigvis billigere å gjøre det slik, men grunnen til at vi velger å gjøre det, er at vi ønsker å frigjøre mer tid til kundebehandling, salg av varer og synsundersøkelser, sier Leegaard.

Et presisjonsarbeid

Hunt forklarer at brillesliping er et presisjonsarbeid, og at det derfor trengs kvalifiserte fagfolk til å utføre denne type arbeid.

–Optikkbutikkene sender informasjon om størrelsen på brilleglassene gjennom nettet, og får tilsendt ferdigslipt glass når arbeidet er utført. Som oftest er det vanskelig å få det til så nøyaktig som mulig om ikke en har brilleinnfatningen foran seg slik at man kan kontrollere størrelsen gjennom slipingsprosessen. Det ender med at de ansatte i butikken i halvparten av tilfellene må bruke ekstra tid på å slipe i etterkant, hevder han.

Han peker på flere faremomenter ved å bruke fjernsliping.

–Fjernsliping øker sjansen for at brillene blir levert med skjulte skader og andre mekaniske avvik. Det mest typiske avviket vi ser er at glass blir montert med for mye spenning. Økt spenning over tid fører til krakelering og ødeleggelse av glassets overflatebelegg, sier han.

På Optoteknisk senter utføres bestillingene på en slik måte at brilleinnfatningen legges ved sammen med bestillingen, og dermed får slipt glassene nøyaktig etter den.

God nok kvalitet

Leegaard i Synoptik Norge avviser at kvaliteten ved å benytte fjernslip er en utfordring.

–Hadde det vært problemer med kvaliteten på brilleglassene, hadde vi ikke brukt disse tjenestene, understreker han.

– Blir stadig mer vanlig

–Outsourcing har vært en trend i mange år og når stadig ut til flere bransjer, bekrefter Frank Jullum, sjeføkonom i Danske Bank.

Han forteller at trenden øker i forskjellig tempo hos de ulike bransjene. Outsourcing skjer blant annet for å spare tid og penger.

–For forbrukeren er det prisen som er viktigst. Når bedriftene velger å legge produksjonen helt eller delvis til utlandet, betyr det bedre priser for kundene.

Små bedrifter presset

Det er de største varekjedene som for det meste benytter seg av muligheten til å kjøpe varer og tjenester fra utlandet. Det fører til at de mindre bedriftene blir presset ut, og det skaper mindre valgmuligheter for kundene.

–Det er vanskeligere for de mindre bedriftene å klare seg på markedet. De største kjedene har muligheten til å presse prisene ned. Det blir vanskeligere når bedriften er liten. De mindre bedriftene som tilbyr alternativer til de større selskapene, kan derfor bli presset ut av markedet, påpeker Jullum.

Pris er viktig

Dette er ikke nødvendigvis negativt for kundene.

–Det er svært vanlig at bedrifter gjør dette, for at kundene skal få lavere priser. Ofte er kvaliteten minst like god som her i landet, men prisen er lavere. Da lønner deg seg både for bedrift og kjøper å legge deler eller hele produksjonen til utlandet. Det som kan slå ut negativt, er at sammen med prisen blir utvalget også mindre når de største kjedene overtar store deler av markedet, sier han.

Utbredt fenomen: Sjeføkonom Frank Jullum i Danske Bank sier at outsourcing av tjenester til utlandet er vanlig i flere bransjer. Foto: Kjell A.Olsen, Adresseavisen