Formannskapet vedtok tirsdag å endre maksimal parkeringstid for offentlig regulerte parkeringsplasser i sentrumsområdet som i dag har fem timer maksimal parkeringstid.
Mindre bilkjøring gir økt handel i sentrum
Målet med tiltaket er å redusere omfanget av arbeidsparkering i sentrum, og dermed frigjøre parkeringsplasser for dem som kommer til sentrum for å handle og øke tilgjengeligheten med bil til Midtbyen.
Ansatte sluttet å kjøre privatbil
Trondheim skiller seg ut
«Tiltaket kan derfor gi økt biltrafikk til og fra sentrum, men vil samtidig redusere letekjøringen da parkeringsplasser oftere blir ledige», står det i saksfremlegget fra rådmannen.
Sier nei til elbil-betaling i Midtbyen
Trondheim skiller seg i dag ut med lengre tillatt parkeringstid i sentrumsområdet enn de andre større byene i Norge, der maksimaltiden i hovedsak er to timer.
Formannskapet vedtok også varaordfører Hilde Opokus (MDG) forslag om at det gjøres grundige analyser av reisevaneendringer som følge av endret parkeringstid, fordi se om det øker biltrafikken i sentrum.
Bruker mye tid på fortausparkering
50 % flere elbiler
Elbilene kan parkere gratis på gategrunn, men ikke i parkeringshus. De står derfor for en relativt sett større andel av gateparkeringen enn antallet elbiler skulle tilsi.
Derfor er p-hus under Torvet en dårlig idé
Trondheim parkering har gjort manuelle registreringer av elbiler flere ganger i år. De viser at andelen elbiler som parkerer i Trondheim sentrum er sterkt økende, og har økt 50 prosent bare siste halvår.
1 av 3 over makstid
For å avdekke omfanget av arbeidsreiseparkering, er det registrert hvor stor del av elbilene som parkerer utover fem timer på dagtid. Rundt 25 prosent av parkeringsplassene på gatenivå i Midtbyen er opptatt av elbiler, og rundt 30 prosent av dem står lenger enn maksimaltiden på fem timer.
Næringsforeningen i Trondheimsregionen, Midtbyen Management, politiet og Trondheim parkering støtter reduksjonen av parkeringstiden.
Mener ønsket om bilfri Midtby er «basert på følelser, ikke fakta»
P-avgift for elbil
Stortinget har vedtatt en lovendring i vegtrafikkloven der det åpnes for at den enkelte kommune kan vedta innføring av parkeringsavgift for elbil. Det er ventet at endringene vil trå i kraft først fra 1. januar 2017. Rådmannen tar sikte på å legge frem en sak om p-avgift for elbil til politisk behandling i løpet av 2016.