Oslo: Da Stortinget godkjente gassfeltet Aasta Hansteen og Polarled våren 2013, planla flere småfelter å kople seg på det 48 mil lange røret.

Nå er alle prosjektene som er nevnt i utbyggingsplanen enten utsatt eller skrinlagt. Det betyr at Aasta Hansteen ligger an til å måtte bære transportkostnadene i Polarled alene.

– Det er ganske klart at økonomien i Aasta Hansteen nå er under kraftig press, sier partner Harris Utne i analyseselskapet Rystad Energy.

– Statoil jukset

Aasta Hansteen er et lite felt sammenliknet med gasslokomotiver som Troll, Ormen Lange og Åsgard. Bellona-leder Frederic Hauge mener Stortinget ble feilinformert om den økonomiske risikoen da utbyggingsplanen ble godkjent.

– Når man jukser med forutsetningene på den måten det er gjort her, er det et eksempel på hvordan Statoil og partnerne grovt manipulerer det politiske systemet, sier han.

Fyller bare en tredel

Polarled, som er beregnet å koste 24 milliarder kroner, vil få en transportkapasitet på 70 millioner kubikkmeter gass per dag.

Aasta Hansteen vil fylle en tredel av røret, mens en tredel skulle komme fra gassfeltene Zidane, Linnorm og Kristin. Nå, halvannet år etter Aasta ble banket gjennom i Stortinget, er alle de tre utsatt på ubestemt tid. Victoria er trolig skrinlagt for godt, mens gassfunnene Fogelberg og Asterix tidligst kommer etter 2020.

Dobbel smell

Utne i Rystad Energy tror Aasta Hansteen må bære ekstrakostnaden alene, fordi gassrøreierne på norsk sokkel normalt er sikret en fast avkastning på sju prosent før skatt. Samtidig kan Aasta Hansteen få merke at gassprisene i Europa er på full fart nedover.

– Det er ingen ting som har gått Aasta Hansteens vei siden vedtaket ble fattet. Nå er dette et rent underskuddsprosjekt, hevder Hauge i Bellona.

Håper på flere funn

Rørledningsselskapet Gassco setter sin lit til at framtidige gassfunn vil fylle det nye røret i Norskehavet.

Gassco overtar ansvaret for Polarled når Statoil og Shell er ferdige utbyggingen i 2017.

– Vi må se på dette som infrastruktur som stimulerer til  leteaktivitet i området. Det var en del av grunnlaget for overkapasiteten i røret. Ingen ting har så langt har rokket ved det, sier direktør for forretningsutvikling Thor Otto Lohne.

Lohne sier det trolig er Aasta Hansteen som bærer den økonomiske risikoen når Polarled går halvtom, men at dette ikke blir avgjort før myndighetene fastsetter en transporttariff.

Statoil mener det er for tidlig å slå fast at økonomien i Aasta Hansteen blir skadelidende fordi Zidane og andre utbygginger er utsatt.

«Zidane-feltet var en del av grunnlaget for konseptvalget og utbyggingsbeslutning for Polarled. Siden tariffer for Polarled ikke vil bli fastsatt før oppstart, er det for tidlig å si hvilken effekt en stopp i utviklingen av Zidane vil ha på tariffastsettelsen, og dermed på andre felt i verdikjeden», skriver informasjonssjef Sverre Kojedal i en e-post.

Kojedal avviser at Statoil har feilinformert Stortinget.

«Alle forutsetninger for regnestykkene er beskrevet i utbyggingsplanen, både det som med stor grad av sikkerhet ville komme til gjennomføring, og det som er opsjoner med stor grad av usikkerhet,» skriver han.