- Ved at vi gir støtte til landstrømanlegg reduseres klimautslippene, det blir mindre støy og vi bedrer miljøet, forteller kommunikasjonssjef i Enova, Eiliv Flakne.
De gir nå ut hele 51 millioner kroner til elleve ulike landstrømsprosjekter. Nesten halvparten av millionene går til havner i Trøndelag.
LES MER: Fisk, landbruk og teknologi gir mest statsstøtte
Vant konkurransen
- Orkanger hadde en god søknad, og vi ser at de kommer til å levere mye per støttekrone. Det vil si at vi får mye tilbake i klimanytte, legger Flakne til.
Hensikten med konkurransen er å redusere klimautslipp, og prosjektene som får statlig støtte er de som gir mest tilbake.
LES OGSÅ: Trondheim Spektrum ber om 90 millioner mer
- Det er og grunnen til at Orkanger får mest penger. Enkelte søknader får ikke penger i det hele tatt, mens andre får bare litt.
Dette er femte gang Enova deler ut penger til havner som har søkt, og mange prosjekt har fått store beløp de siste årene.
Nå skal det feires
- Dette er en stor festdag. Vi tar samfunns- og miljøansvaret alvorlig og er strålende fornøyde med utslaget, forteller havnedirektør i Trondheim Havn, Knut Thomas Kusslid.
LES OGSÅ: Ønsker seg hydrogenfabrikk på Tjeldbergodden
Trondheim Havn fikk gjennomslag for alle sine søknader og får til sammen 23,9 millioner kroner i støtte. Derfor skal det feires med marsipankake.
- Vi er spesielt fornøyde med Orkanger-søknaden, da vi får hele 75 prosent av budsjettet i støtte. Det er enkelte fartøy som ligger til kai der, som trekker utrolig mye energi og av den grunn er det behov for et større beløp.
Orkanger har en del industri i området og av den grunn kommer det en del lasteskip til havnen. Disse kan bli stående lenge, og trekker mye energi.
Søkt to ganger tidligere
Pir II og Hurtigrutekaia har søkt to ganger tidligere, og fått gjennomslag. Da det har vært problemer i kommunikasjonen med Hurtigruten, har ingen av prosjektene blitt gjennomført.
LES OGSÅ: Norges Bank: Renta skal opp i september
- Hurtigrutekaia er en veldig unik kai. Vi er en av få i Norge som har begge Hurtigrutene til kai samtidig, noe som gjør oppgaven litt mer komplisert, fortsetter Kusslid.
Likevel har de fått gjennomslag en tredje gang, og nå mener havnedirektøren at prosjektet er klar til å bli gjennomført.
- Vi har ikke tatt i bruk de tidligere beløpene vi har blitt tildelt, derfor er det flott av vi nok en gang får penger. Vi ønsker å bli grønnere, og være med å tilrettelegge at skipsnæringen blir det og. Da er vi avhengig av slik støtte, avlsutter Kusslid.
Disse fikk støtte fra Enova:
Støttemottaker | Sted | Støttebeløp |
Trondheim Havn IKS | Orkanger | 16 335 409 kr |
Drammensregionens interkommunaleHavnevesen | Holmen, Drammen | 8 912 512 kr |
Trondheim Havn IKS | Hurtigrutekai, Trondheim | 6 015 438 kr |
Skipavika Næringspark AS | Skipavika havneterminal, Gulen | 4 900 947 kr |
Moss Havn KF | Moss havneterminal | 4 500 000 kr |
Stord Hamn | Nattrutekaien, Stord | 3 040 000 kr |
Tromsø Havn KF | Breivika, Tromsø | 2 270 000 kr |
Trondheim Havn IKS | Pir II, Trondheim | 1 505 147 kr |
BioMar AS | Myre, Øksnes i Vesterålen | 1 450 000 kr |
Arendal Havnevesen KF | Arendal | 1 445 000 kr |
Buksér og Berging AS | Kalhammeren, Stavanger | 1 292 250 kr |
Sum | 51 666 703 kr |