XXL ble på slutten av fjoråret markedsleder i det norske sportsmarkedet, med 24 prosent markedsandel. G-Sport/G-Max hadde 23 prosent, ifølge tall fra organisasjonen Sportsbransjen. Det er første gang XXL, som ble etablert for 12 år siden, er landets største, skriver Aftenposten.

Den totale veksten i sportsbransjen i fjor var på 404 millioner kroner. XXL økte med 494 millioner. Kjeden står dermed for over hele veksten, skriver Dagens Næringsliv. Til sammen omsatte sportsbutikkene for drøyt 12 milliarder kroner i fjor.

- Lavpriskjede

Administrerende direktør Fredrik Steenbuch i XXL forklarer suksessen med at de er bransjens mest effektive, samtidig som de har lave kostnader.- Vi selger kjente merkevarer, som er det folk vil ha. Det tok lang tid, men vi er altså blitt en lavpriskjede med høyt servicenivå og god kompetanse. Derfor er vi nå markedsleder, sier Steenbuch til Aftenposten.XXL omsatte for 2,87 milliarder kroner i 2013. G-Sport/G-Max omsatte for til sammen 2,82 milliarder.

- Størst igjen

Administrerende direktør Espen Braathen i Gresvig Sport sier kjeden skal tilbake i tet igjen neste år.

- Vi skal fortsette å vokse med G-Max. Det har vært vår klare strategi siden 2010. Vi har aktivt lagt ned flere av våre Intersport- og G-Sport-butikker. Nå er vi ferd med å bygge oss opp igjen med G-Max, fordi det er stormarkedskonseptet som er fremtiden, sier Braathen til Dagens Næringsliv.

Fra butikk til varehus

Fagansvarlig for varehandel ved Handelshøyskolen BI, Odd Gisholt, sier XXL har bygget seg opp i et utrolig tempo. Med deres inntog på markedet heter det ikke lenger sportsbutikker, men varehus.- Det er blitt en bransje med voldsom konkurranse og små marginer. Fordi XXL har mange varehus og stort varevolum, står de veldig sterkt i innkjøpsforhandlinger, sier Gisholt til Aftenposten.Ifølge ham har XXLs suksess gått hardest utover frittstående fagforhandlere.