Snart går seks av ti dagligvarekroner til lavpriskjeder. I 2012 handlet nordmenn dagligvarer for 148,1 milliarder kroner. En voksende andel av disse pengene går til de store lavpriskjedene, skriver Stavanger Aftenblad.

I 2005 hadde lavprisbutikkene 46,5 prosent av hele dagligvaremarkedet. I 2009 hadde lavprisbutikkene for første gang en større markedsandel enn den øvrige butikkfloraen.

- Vi ser også at andelen øker inn i 2013, sier Knut Gartland, markedsansvarlig i analyseselskapet Nielsen Norge.

Flere lavprisbutikker

Hvis utviklingen fortsetter som nå, bruker vi seks av ti handlekroner i lavprisbutikker innen årsskiftet.

- Større vareutvalg, ikke minst mer ferskvarer, og flere lavprisbutikker er hovedårsaken til at lavprisbutikkene øker mer enn andre butikker som selger dagligvarer, sier Gartland.

Ica sliter

Ifølge Gartland er mange nærbutikker erstattet med større lavprisbutikker, og dette er en utvikling forbrukerne er fornøyd med. To av tre kroner vi legger igjen hos lavpriskjeder, går til Rema 1000 og Kiwi. Samtidig vokser både Rimi (6,5 %), Coop Extra (2,3 %), Coop Prix (6,6 %) og Meny (9,7 %) på det norske markedet. Ica er blant kjedene som sliter og har nå en markedsandel på 1,4 prosent. Færre Coop Mega-butikker betyr at markedsandelen hos denne kjeden har falt til 5,2 prosent.