Fredag sperret Sparebank 1 SMN bankkort til 760 av sine kunder, mens det er snakk om flere tusen i Sparebank1 totalt. Dette er bankkunder som har vært i Tyrkia i perioden mars til september i år.

En av Sparebank 1 SMNs kunder fikk sms-melding fredag ettermiddag.

- Jeg fikk en sms fra sparebank1 om at bankkortet mitt er sperret, da kortinfo er på avveie etter nettverksinnbrudd. Da jeg ringte dem fikk jeg beskjed om at problemet gjaldt et forsøk på skimming av kortet mitt, mens jeg var i Tyrkia i høst, forteller mannen til adressa.no.

- Taper ikke pengene

Det var Teller (nordisk spesialist på internasjonal kortbehandling) som varslet Sparebank 1 SMN om fare for misbruk av bank- og kredittkort.

- Vi fikk melding fra Teller klokken 12 i dag. Vi har skaffet oss en oversikt over hvilke kunder som kan ha blitt utsatt for svindel eller misbruk. Alle disse har i løpet av dagen fått sine kort sperret, og blir varslet via sms eller telefonoppringing, sier informasjonsdirektør Hans Tronstad i Sparebank 1 SMN til adressa.no.

- Hvorvidt noen har blitt svindlet eller utsatt for misbruk har vi ingen oversikt over ennå, legger han til.

Tronstad oppfordrer alle kunder som er usikre på om man er utsatt for kortmisbruk om å ta kontakt med banken.

- Det er viktig at kundene, om de er svindlet,  ikke blir økonomisk skadelidende. Det vil banken sørge for. Det er selvfølgelig kjedelig å få kortet sperret over helgen, men man risikerer ikke å tape penger.

Bankkunder over hele verden

Pressesjef Søren Winge i Teller bekrefter at flere tusen norske bankkunder potensielt kan være utsatt for svindel.

- Dette er en politisak. Det er noe som har skjedd med mange kort i Norge, men også mange andre land i Europa og verden.

Teller vil ikke si hvilke banker eller hvor mange bankkunder dette gjelder. Men alle bankene skal være varslet.

- Det er opp til hver enkelt bank hva de gjør med dette. Om de avventer for å se om en eller to blir utsatt for svindel, eller om de skifter ut kundenes kort med en gang, sier Winge.

Han vil ikke kommentere videre hva som er bakgrunnen for at alarmen har gått.

- Det er bare antakelser, sier han til adressa.no.

Ukjent for Nordea og DNB

Verken i DNB eller Nordea har informasjonssjefene hørt noe om dette.

- Jeg sier ikke at det ikke har skjedd, men jeg har ikke hørt noe om det. Jeg har ingen mulighet for å finne ut det på en fredag kveld, sier kommunikasjonsdirektør Rune Kibsgaard Sjøhelle i Nordea.

Informasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB kjenner heller ikke til dette.

- Men slike tilfeller skjer nokså ofte, er hans kommentar.

Informasjonsdirektør Hans Tronstad i Sparebanken 1 SMN. Foto: Sparebank 1 SMN
Pressesjef Søren Winge Pressesjef i Teller.