Rema-sjef Ole Robert Reitan satser på en vekst på over 10 prosent neste år. Derfor bruker han over en million kroner pr. butikk for å møte konkurransen fra andre lavprisbutikker - og supermarkedene.

Liker åpne og luftige butikker

Ole Robert Reitan hilser på kunder og butikkansatte på Rema 1000 Lambertseter og tar imot mye ros for den nylig ombygde butikken. Blomster, frukt og grønt møter kundene allerede i inngangspartiet og viser deg vei inn i en stor handlegate med dobbelt så mye frukt og grønnsaker og ferskvarer som tidligere.

- Tilbakemelding fra kundene viser at de liker at det er åpent og luftig i butikken, sier butikksjef Glenn Berggren til Aftenposten.no.

Foreløpig har salget økt med 4-5 prosent etter ombyggingen, men Reitan gjør regning med at hver butikk skal øke omsetningen med mer enn 10 prosent etter den omfattende ombyggingen som Reitan regner med å bruke 600 millioner kroner på - det betyr over en million kroner pr. butikk.

- Vi har sett på hvorfor folk handler på Rema 1000 og hvorfor de ikke handler hos oss. 70 prosent mener at vi har de laveste prisene i Norge. Men de som ikke handler her, tror ikke vi er gode nok på ferskvarer, frukt og grønt og brød, sier Reitan.

Mer kvalitet

Mange av pengene som nå brukes til oppussing går derfor med til flere kjøleskap og kjøledisker.

- Vi jobber mye med innovasjon hos våre produsenter for å tilby mer og bedre produkter innen kjøtt, kylling, fisk og bakervarer. Nå skal vi vise supermarkedene at vi kan konkurrere også på utvalg og kvalitet, sier Reitan.

Sist han tok en grundig oppussing av butikkene var i 2006. Da flyttet han frukt og grøntavdelingen til starten av butikken, mens toalettpapiret havnet bakerst. Det førte til en vekst på 16 prosent i omsetningen året etter.

-  Med nye butikker i tillegg til oppussingen, skal vi ha godt over 10 prosent vekst i 2013, slår han selvsikkert fast.

Inspirasjon

Reitan har reist verden rundt for å hente inspirasjon til butikkene sine. De beste butikkene har han funnet i Spania, Mercadona. Han har også hatt lange møter med spesialister på butikker, som forsker Herb Sorensen.

- Vi har hatt lange møter med Sorensen da vi var i USA, og bruker mye av det han har funnet ut, sier Reitan.

Et eksempel Reitan trekker frem fra Sorensens råd, er å gi den beste salgsplassen til varene som selger best. Da selger du enda mer av det. I tillegg vil han gjøre de viktigste varene lett tilgjengelig i hyllene.

- Først når du har fått det du er i butikken for å handle, er du interessert i kikke etter andre ting, sier Reitan.

Andre satser også

Også de andre kjedene ser effekten av å oppgradere butikkene. Coop satser stort på sine Extrabutikker, Ica har i flere år oppgradert Rimi, og holder for øyeblikket på med å bygge om Ica Super. I tillegg skal de omprofilere Ica Nær til enten Rimi eller Matkroken.

NorgesGruppen, med kjedene Ultra, Meny, Spar, Joker og Kiwi, har planlagt jevnlig opprustning av butikkene.

- Vi jobber jevnt med dette, dette er ikke noe vi gjør som et skippertak, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen.

- Erfaringene med slike oppgraderinger er svært positive, normalt belønner kundene butikkene godt. I tillegg blir de ansatte inspirert av at man satser på butikken deres, sier han.