Det omstrukturerte Rissa-verftet la i dag frem resultatene for fjoråret. Fosen Yard fikk et overskudd før skatt på 38,1 millioner kroner, mens ærverdige Fosen Mek. endte med et underskudd på 53,2 millioner.
Positive tall i andre datterselskaper gjorde at morsselskapet Fosen Holding gikk svakt i minus, ifølge styreleder Ragnar Lyng.
– Vi er fornøyd med at kontraktene vi jobbet med i fjor, og har fortsatt med i år, nå gir positiv inntjening, sier Lyng.
Russerskrog
Underskuddet i Fosen Mek. skyldes byggingen av de to Stena-båtene som ble en økonomisk katastrofe for selskapet – og den utløsende årsaken til redningsaksjonen og omstruktureringen av verftet.
– Jeg er glad for at vi er kommet over i denne fasen, og er ferdig med russerskrogene, sier Lyng.
Morsselskapet har nå engasjert meglerhuset Pareto Securities for å bistå i kartleggingen av strategiske muligheter fremover. Det vil trolig føre til endringer på eiersiden.
– Det foregår mye i norsk verftsindustri, og det er mange som posisjonerer seg for å bli konkurransedyktige. Vi diskuterer med flere samarbeidspartnere, sier Lyng.
– Er det aktuelt med sammenslåing eller samarbeid med andre verft?
– Alt er mulig, sier Lyng.
Styrelederen vil ikke kommentere hvilke verft som er interessante partnere for Fosen, men regner med at spørsmålet får en avklaring før sommeren. Både beliggenheten i Rissa og kompetansen på å ruste ut båter gjør verftet til en interessant partner, ifølge Lyng.
Arbeid ut 2010
Fosen Yard hadde i fjor en omsetning på nesten 1,2 milliarder kroner, og ved årsskiftet hadde de fem skip i bestilling eller produksjon. I tillegg er det inngått betingede kontrakter verdt to milliarder kroner. Lyng sier de er sikret arbeid ut 2010.
– Vi har flere offshorefartøy i rekke for både Volstad Maritime og Boa, så det er ganske hektisk, sier han.
I fjor ble bemanningen i Rissa økt med åtti personer, og det er nå over 200 fast ansatte i selskapet. Lyng sier de satser på å vokse videre i 2009.
– Vi ønsker å legge til rette for en økning i fast ansatte. Det er tross alt den mest stabile arbeidskraften vi har. Vi har også reservekapasitet i gamle Frengen verdt som vi nå er i ferd med å ruste opp. Det betyr også mer folk og mer inntekt, sier han.