Sist uke unngikk Idar Vollvik konkurs. Han er som katten, men setter sin lit til reven.

-  Med alle slike hyper er folk mindre kritiske til priser. Vi må bare skufle unna det vi klarer, sier Idar Vollvik til bt.no.

I lagerbygningen til nett­butikken Ludo Store på Nordås brøyter han seg vei mellom kasser med alt fra merkevarer som Gillette-høvler og Hunter-støvler til klær og produkter med tenåringsidolene One Direction og Justin Bieber.

Vollvik stopper opp ved en kartong, og trekker ut en T-skjorte med bilde av en rev. Over står det «Wa-pa-pa-pa-pa-pa-pow». Vollvik vet hvor grensene for piratvirksomhet går, og har med omhu styrt unna tekststrofen «What does the fox say», fra den nå verdenskjente Ylvis-låten.

Så langt har han solgt reveprodukter for hundretusener av kroner gjennom nettbutikken. Også reveundertøy går unna.

- Vi kaller det en «foxer-shorts», sier Vollvik, med sitt bredeste selgerglis.

- I butikk på to timer

For altmuligselger Vollvik har slike nettfenomener blitt stadig viktigere. Hyper selger, og det vet han. Da gjelder det å være kjapp på labben. Der mener Vollvik at han og den lille staben på 15 har et fortrinn.

- Vi har til enhver tid cirka 100 000 plagg på lager som vi kan trykke det vi vil på. Det tar to timer fra vi får en idé og til vi legger varen ut for salg i nettbutikken, sier Vollvik.

Et eget silketrykkeri på Askøy gjør at Ludo også har full kontroll på trykkeprosessen.

- Vi utmanøvrerer de store kjedene på hurtighet, sier Vollvik.

Markedsmessig mener eksiltrønderen at mye er likt som i Chess-tiden.

- Men da hadde jeg bare ett simkort å selge. Nå har jeg 40 000 ulike produkter som skal sendes ut.

Lever på «likes»

Historien om Vollvik er etter hvert velkjent: Han ble milliardær på mobilselskapet Chess, gamblet bort alt på børsen, og har siden satset på Ludo-gruppen - hvor han sier han eier i underkant av 20 prosent.

Ludos norske mobilvirksomhet ble i fjor solgt til Chess. Fremdeles driver Ludo med mobil­telefoni i Thailand, men Vollvik bruker nær all sin tid på nettbutikken Ludo Store.

På kontoret på Nordås i Bergen sitter han og overvåker nettbutikken ned til minste detalj. Hvor mange er i butikken? Hvor mange holder på å betale? Har de kjøpt noe før?

Gratis reklame

Ludo bruker primært Facebook som markedsføringskanal. 141.000 personer «liker» Idar Vollvik på Facebook. Dermed får de opp alle de ulike tilbudene han pumper ut i løpet av dagen.

Mens BT er på besøk legger han ut en Facebook-oppdatering med Calvin Klein-boxershortser som er satt ned fra 599 til 199 kroner.

- Det vi gjør nå er helt gratis, sier Vollvik.

Så ser vi på skjermen at antallet besøkende i butikken stiger. Seks minutter etter meldingen ble lagt ut, kjøper en person to pakker med boxershortser - og en Lego-skjorte.

Flest er opptatt av pris

Førsteamanuensis Peder Inge Furseth ved Handelshøyskolen BI mener nettbutikker som Ludo Store kan klare seg godt i kampen om den moderne forbruker.

- De er godt rigget, ved at de satser på å holde kostnadene nede, sier Furseth.

Vollviks store tro på å hive seg på hyper, har forskeren et noe mer nyansert forhold til.

- Det spørs hvor lenge hypen varer. Jo kortere den varer, jo mer opptatt er folk av pris. Rent generelt er i overkant av halvparten av den norske befolkningen prisbevisste. Men også den andre halvparten er opptatt av kvalitet, sier Furseth.