Personlig teknologi og forbrukerelektronikk har ført til hodebry i stedet for suksess for Odd Reitan og Reitangruppen.

Oppkjøpet av kjeden Spaceworld har siden 2006 ført til milliontap for gruppen. Bare de siste to årene har Spaceworld Norge tapt 18,1 millioner. Det melder Dagens Næringsliv.

Les også: Rema-Reitan tiltalt for skattejuks

- Markedet for forbrukerteknologi har endret seg mye og raskt, og resultatene de siste årene har vært påvirket av betydelig restrukturering for å tilpasse seg dette. Samlet kontantstrøm fra drift i vår eierperiode er rundt null, sier finansdirektør Kristin Genton i Reitangruppen til DN.

Overtok 37 butikker

Spaceworld gikk ifjor bort fra franchise-modellen, og slo kort tid etter sammen Spaceworld og med lyd- og bildeforhandleren Soundgarden. Sammenslåingen ble til satsningen Spaceworld Soundgarden.

Les også: Spaceworld og Soundgarden blir én butikk

- Konkurransen innen forbrukerteknologi er stadig økende og stiller krav til hurtig og tydelig gjennomføring i butikk. Spaceworld valgte å rendyrke driftsform i 2014, og overtok samtlige 37 butikker i fjor. Vi ønsket å bygge en sterk kjede hvor vi dyrker egeninteresse og prestasjon i butikk, med dyktige ledere som er lidenskapelig opptatt av å drive god butikk, sier Genton til DN.

Nytt konsept

Sammenslåingen, som eies av Skagen Invest & Consult (55 prosent) og Reitangruppen (45 prosent) skal ifølge finansdirektøren satse på et nytt konsept, der teleprodukter, spill og lyd står sentralt.

Les også: Koteng og Reitan bladde opp 130 millioner

- Spaceworld Soundgarden skal både øke bredden i sortimentet og forbedre kundenes handleopplevelse. Sammenslåingen gir oss økt konkurransekraft, sier administrerende direktør Roar Olafsen i Spaceworld Soundgarden til Dagens Næringsliv.