– Å elektrifisere transportsektoren er et viktig grep på veien mot lavutslippssamfunnet. Disse nye hurtigladerne vil sørge for et sammenhengende ladetilbud langs en av de mest trafikkerte strekningene på Vestlandet, samt den viktigste veiforbindelsen mellom Trøndelag og Nord-Norge. Når elbilen kan brukes også på langturer, trenger du ikke lenger fossilbilen, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova i en pressemelding.

88 hurtigladere fordelt på 52 steder

Enova organiserer støtten til ladestasjoner gjennom konkurranser om å bygge ut hele strekninger under ett. Ladeoperatørene som søker om det laveste tilskuddsbeløpet for en strekning, tildeles støtte. I denne omgang er det Grønn Kontakt og Fortum som skal bygge laderne.

Til sammen kommer det 88 nye hurtigladere i denne runden. Enova stiller krav om to hurtiglademuligheter per 52,5 kilometer, og for å innfri dette kravet blir enkelte eksisterende hurtigladestasjoner utvidet. Totalt settes det opp nye hurtigladere på 52 steder.

Det kommer 6 nye hurtigladere langs E39 mellom Stavanger og Bergen, 15 kommer langs E39 mellom Bergen og Ålesund, mens 12 kommer langs E39 mellom Ålesund og Trondheim.

Videre kommer det 18 nye hurtigladere på strekningen E6 mellom Trondheim og Mosjøen og E14 fra Stjørdal og til riksgrensen mot Sverige. Det kommer 18 langs E6/RV80 mellom Mosjøen og Bodø og 22 nye hurtigladere langs E6/E8 mellom Fauske og Tromsø.

Grønn Kontakt og Fortum

Grønn Kontakt og Fortum uttaler i pressemeldingen at de ser fram til å ta fatt på oppgaven.

– Vi er svært glade for at vi sammen med Enova nå kan bygge et robust og kundevennlig hurtigladenett også nord for Trondheim, samtidig som vi kan forsterke vårt eksisterende nett på vest- og Nordvestlandet. De nye laderne vil i stor grad komme på Circle K-stasjoner og Coop-butikker, og kommer i tillegg til vår satsing på de store byene og hovedkorridorene i Sør-Norge. Sammenlagt tar vi sikte på å åpne nærmere 80 nye hurtigladestasjoner i 2016, slik at elbilistene ved utgangen av året kan kjøre fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord uten å kjenne rekkeviddeangsten komme krypende, sier daglig leder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Kontakt.

– Vi er veldig fornøyde med å fortsette å bygge ut ladestasjoner sammen med Enova. Nå er vi i full gang med å forberede byggingen av ladestedene vi fikk tildelt i desember, som innebærer at vi oppretter ladekorridorer som gjør at man kan kjøre mellom Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger. Med den nye tildelingen ser vi fram til å fullføre strekningen fra Stavanger til Bergen og til å bygge ut ladesteder mellom Mosjøen og Bodø, sier leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive i pressemeldingen.

Gjør elbilen mer attraktiv

De nye hurtigladerne blir kompatible med alle typer elbiler, og elbilister kan benytte ladestasjonene uten å ha abonnement hos den enkelte tilbyderen. Enova bidrar med 26 millioner kroner i støtte for å få disse hurtigladerne på plass.

– Vi har tro på at dette nettverket av hurtigladere vil gjøre elbilen mer attraktiv. Det vil igjen øke etterspørselen etter og lønnsomheten for nye hurtigladestasjoner andre steder, sier Kvam i Enova.

Neste utlysingsrunde er allerede i gang, og omfatter en rekke strekninger på rundt 2300 kilometer i Sør-Norge. Alle nye hurtigladerne omfattet av årets utlysinger skal være i drift senest 1. november 2017.