Onsdag hadde Rune Nordstokke sin andre arbeidsdag på Royal Garden.

Hotellets nye sjef kommer direkte fra Scandic Bakklandet, som ligger rett på den andre siden av elva for Royal Garden. Dette er andre gang han sitter i sjefsstolen for hotellet, han ledet også Royal Garden i årene 2005 - 2010

- Det er flere grunner til at jeg sa ja til denne jobben. For det første er det et hotell som jeg fikk et veldig nært forhold til da jeg var der sist. Det er et hus med en fantastisk historie. Det å være med i en ny æra, det synes jeg var så spennende at det måtte jeg bli med på, sier Nordstokke til adressa.no.

Pusset opp for 115 millioner

Nordstokke kommer til et hotell som har gjennomgått store forandringer de siste to årene. Eierne av hotelleiendommen, som er de trønderske investorene Ole T. Bjørnevik, Anna Synnøve Bye, Trond B. Brekke og Gunnar Heglund, har spyttet inn oppimot 60 millioner kroner på oppussing.

SE VIDEO FRA DET NYOPPUSSEDE HOTELLET HER

Rundt 60 millioner kroner har også hotellkjeden Rezidor, som driver hotellet, spyttet inn. Det betyr at hotellet til sammen har fått et ansiktsløft til en verdi på mellom 115 og 120 millioner kroner. Blant annet har hotellet fått en ny og lysere lobby. Tepper, fliser og møbler er skiftet i både restauranter, konferanserom og fellesarealer. På rommene er det satt inn nye senger, møbler og tv-er. I tillegg er hele glassfasaden byttet ut.

- Da jeg var her sist, var jeg med på å planlegge noe av oppussingen. Det er utrolig å se hva resultatet har blitt, det er et viktig løft hotellet har fått, sier Nordstokke.

- I angrepsposisjon

Det har vært en stor etablering av nye hoteller i Trondheim. I løpet av få år har byen fått over 1000 nye hotellrom. Blant nykommerne er Scandic Bakklandet, hvor Nordstokke jobbet før, men også to store konferansehoteller på Brattøra og Lerkendal, som både er moderne og har muligheten til å gjennomføre store arrangementer.

Nordstokke har respekt for den tøffe konkurransesituasjonen i byen, men har en offensiv plan for Royal Garden.

- Vi er angrepsposisjon. Vi har et navn som de aller fleste kjenner til enten man kommer fra Trondheim eller er utenfra. Så var det en periode hvor vi hang litt etter produktmessig. Nå er vi tilbake igjen. Nå må vi skape opplevelser som gjør at kundene vil komme til oss, og så må vi få tilbake kundene som pleide å være her tidligere, men kanskje har benyttet andre hoteller i en periode, sier Nordstokke.

- Er det noen erfaringer og lærdommer fra Scandic som du vil ta med deg til Royal Garden?

- Jeg har lært mye i Rica og Scandic som jeg tar med meg videre, uten at det skal bli noen slags kopi som blir med til Royal Garden. Det handler om å skape en stolthet og en kultur ved hotellet, og gi gjestene en forsikring om at vi gjør det vi kan for at alle skal få den opplevelsen de forventer, og kanskje mer til. Så har Royal Garden sin egen form og farge, vi kan ikke forsøke å være noen andre, sier Nordstokke.