Strømforsyning av Hurtigruten når den ligger til kai kan bli ett av tiltakene som får Enova-støtte, etter at de tirsdag lanserte sin nye transportsatsing.

Enova-sjef Nils Kristian Nakstad presenterte planene sammen med olje- og energiminister Tord Lien (Frp) og leder for transportkomiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H), om bord Hurtigruteskipet «MS Midnatsol» som lå til kai i Trondheim.

Nakstad sier at ti prosent av de norske klimagassutslippene kommer fra sjøfarten, og at statsforetaket nå vil investere i energieffektivisering her på samme måte som i industrien.

Enova har en årlig pott på rundt tre milliarder kroner til energi- og klimatiltak. Nakstad sier det vil være helt opp til transportsektoren selv hvor stor del av pengene de får, men håper de kan konkurrere om de største utdelingene. Enovas største investering så langt er 1,55 milliarder kroner i Hydros pilotanlegg for aluminiumsproduksjon på Karmøy.

- Det er ikke noe øvre grense for hvor mye man kan søke om. Det er prosjektet som avgjør, sier han.

Strøm fra land

Enova peker selv på at syv prosent av klimagassutslippene fra sjøfarten skjer mens skipene ligger til kai, og at strømforsyning fra land vil være et effektivt tiltak for å få kutte både lokal forurensning og globale klimautslipp.

Svein Taklo, direktør for maritime operasjoner i Hurtigruten, sier at de har vurdert å forsyne skipene med strøm fra land ved kaien i Bergen, men at det har vært et prosjekt som så langt ikke har vært lønnsomt. Nå er dette et prosjekt som de på nytt kan vurdere.

- Landstrøm handler om at havnene gjør tilgjengelig en strømkabel som vi plugger inn i vårt skip, og som gjør at vi kan stoppe motorene mens vi ligger til kai, sier Taklo.

Han sier at for Hurtigruten som et privat selskap må miljøtiltak både være forretningsmessig sunne og klimamessig sunne.

- Her er vi ikke ennå med Bergen. Teknologien er tilgjengelig, men den forretningsmessige siden er ikke helt i balanse, sier Taklo, og sier at landstrøm kan være aktuelt i flere havner hvor skipene har lengre liggetid.

- I Trondheim ligger vi fra morgen til lunsj, så her kan landstrøm absolutt være et alternativ. Vi ligger også ganske mange timer i Kirkenes og Bodø, for å nevne noen steder hvor det kan bli aktuelt, sier han.

Håper på arbeidsplasser

Energieffektivisering innen sjøfarten kan også komme fra mer effektive propellsystemer eller overgang til batteridrevne motorer, slik som elferjen Ampere, som delvis er utviklet hos Siemens i Trondheim.

Olje- og energiminister Tord Lien sier at gode klimaløsninger for norske skip også kan være relevant for internasjonal sjøfart, og han håper også utviklingen av slike løsninger kan gi arbeidsplasser og aktivitet langs kysten.

- Det er ikke til å legge skjul på at vi har noen aktivitets- og sysselsettingsutfordringer i Norge i dag, og Enovas tiltak vil ikke bare hjelpe oss på veien mot lavutslippssamfunnet, men det kan også bidra til regjeringens ambisjon om å øke aktiviteten langs norskekysten, sier han.

Forlenget avtale

Enova forlenget i januar sin avtale med eieren Olje- og energidepartementet, og har et mål om å bidra til energi- og klimaresultater tilsvarende syv terawattimer innen utgangen av 2016. Nakstad vil ikke sette et tall på ambisjonene for transportsektoren.

- Vi teller kilowattimer, men langt viktigere vil det være å måle innovasjonen vi lager. Det har vi ikke noe måltall på, men spørsmålet vil være hvordan vi synliggjør innovasjonen, sier han.

- Og hvordan skal man gjøre det?

- Det er spørsmålet for all vår virksomhet. Selv om vi ikke har tall for det, så følger vi godt med, og det handler også om hvor mye annen privat eller offentlig kapital vi klarer å sette i bevegelse, sier han.

Enova overtok fra i år oppgavene til Transnova innen transportfeltet, og tidligere i sommer lanserte de sin strategi for nye ladestasjoner for elbiler langs veiene. Innen landstransport vil Enova øke støtten til produksjon av biodrivstoff, og de vil blant annet se på tiltak for effektiv drift av transportkjøretøy.

Svein Taklo, direktør for maritime operasjoner i Hurtigruten, sier at de nå vil vurdere hvilke prosjekter de kan søke Enova om støtte til. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN