Etter at småsparer Ivar Petter Røeggen i mars i år vant en historisk seier over DNB i Høyesterett, har Finansklagenemnda fått inn 2.933 klager på til sammen 800 sammensatte spareprodukter.

Så langt har 346 bankkunder fått medhold i sine klager, mens 355 saker er avsluttet i bankenes favør. Det gjenstår fortsatt å behandle mange saker, men administrerende direktør Harald Sverdrup i Finansklagenemnda antyder nå at «et stort antall» av klagene som gjenstår vil ende uten medhold for klagerne.

Innenfor kravene

– Vi har nå gått gjennom et stort antall produkter eller prospekter. Vi ser foreløpig ikke at det er grunn til å tro noe annet enn at kundene ikke får medhold. Bankene vil i disse prospektene holde seg innenfor kravene man kan sette til informasjon til kundene, sier Sverdrup til NTB.

Han understreker at Finansklagenemnda ikke tar stilling til det moralske i prospektene, men holder seg strengt til jusen.

– Høyesterett har trukket opp linjene. De er strenge, og det forholder vi oss til, sier Sverdrup.

Han opplyser videre at mange av sakene som gjenstår å behandle formelt vil være foreldet, fordi klagene kom inn for sent. Ingen av bankene som er klaget inn har sagt at de frafaller muligheten for foreldelse.

Regnefeil

Røeggen-dommen i Høyesterett slo fast at informasjonsmaterialet som DNB hadde gitt ut på spareproduktene «Sektor» og «Global» var mangelfullt. I tillegg var det regnefeil i prospektene.

Etter det NTB forstår er det vanskelig å overføre høyesterettsdommen til andre spareprodukter fordi dommen er svært detaljert og konkret på Røeggens situasjon.

Norsk Regnesentral har på oppdrag av Finansklagenemnda vurdert 32 produkter for regnefeil. Av disse er det påvist regnefeil i de fire produktene «Alternativ Energi I og II 2007/2010», «Asia 2006/2008» og «Indeksobligasjonen Kraft 2007/2009».

Erstatning

To uker etter dommen i Høyesterett varslet DNB at de skulle betale 60 millioner kroner i erstatning til mer enn 300 kunder som hadde kjøpt «Røeggen-spareprodukter». I tillegg lovet banken å rydde opp og gi flere hundre millioner kroner i erstatning for sju andre produkter.

Finansklagenemnda har fått 1.648 klager på DNB-produkter, og gitt medhold til klagerne i 302 av de totalt 681 sakene som er behandlet. 34 kunder hos Sparebanken Vest har også fått medhold. I åtte andre banker er det en eller to kunder som har fått medhold.

Ferdig til sommeren

Finansklagenemnda har hatt som ambisjon å gjøre seg ferdig med 80 prosent av klagene på sammensatte spareprodukter innen nyttår. Nå sier Harald Sverdrup at denne ambisjonen blir vanskelig å nå.

– En viktig årsak til dette er at saksmengden har økt betydelig. Målet om å ha ferdigbehandlet alle sakene innen neste sommer står derimot ved lag, sier Sverdrup.