Oppdrag gründer vil de neste dagene presentere flere av de trønderske gründerselskapene som deltar i pitchekonkurransen (en verbal/visuell presentasjon) under innovasjonskonferansen Technoport.
Åtte gründere får pitche ideen sin foran Tesla Motors gründer
Hva heter selskapet?
Voico
Hvem står bak?
Charlotte Irene Sørensen, Torgeir Aadland, Olav Ljøkjel og Lars Gjølme.
Hva er deres idé?
- Har du noen gang sittet i et åpent kontorlandskap og irritert deg over kolleger som prater for høyt i telefonen? 25 prosent av ansatte i åpne kontorlandskap har opplevd stressymptomer på grunn av støy i arbeidsmiljøet. Voico fjerner denne støyen ved å utvikle lydkansellereing som absorberer stemmen slik at den ikke blir hørbar for andre i nærheten. Lydkanselleringen vil resulterer i at man kan ta telefonsamtaler ved pulten uten å forstyrre naboen. Teknologien blir selvfølgelig mulig å bruke for alle telefonsamtaler, men å fokusere på forbedring av arbeidsmiljø og redusere sykefravær er en prioritet.
Hva er deres beste råd til gründere?
- Løs et problem og gjør verden bedre eller hverdagen enklere for folk, men sørg for å være sikker på at det er noen som har et så stort behov for løsningen at de ønsker å betale for det.
Hva har vært deres største problem?
- Vår største utfordring har vært å utvikle et «proof of concept», en verifikasjon på at konseptet fungerer. Men nå som vi snart er ferdig med å utvikle det, er målet å innhente finansiering for å kunne starte patentering av teknologien samt engasjere flere utviklere for å komme raskere til markedet med et ferdig produkt.
Hva er den største utfordringen for nyskaping i Trondheim?
- Trondheim har et stort potensial når det gjelder utvikling av høyteknologiske og forskningsbaserte løsninger, men vi har ennå ikke klart å utløse dette potensialet til det fulle. Vi tror at det ligger mange gode ideer glemt i en eller annen skuff som bør realiseres og oppleve global anerkjennelse og spredning. Mange kreative og unge sjeler nyter tiden som student i Trondheim, men det må legges enda mer til rette for at de skal kunne få lyst til å bli igjen og utfolde kreativiteten og engasjementet videre i Trondheim.
Hvordan kan vi løse utfordringen?
- Det er allerede et enormt fokus på å legge til rette for entreprenørskap i Trondheim, og private som offentlige aktører i alle størrelser engasjerer seg mer og mer i skrivende stund. Så lenge alle klarer å snakke sammen og fokusere på å formidle at Trondheim er den nye hovedstaden når det gjelder innovasjon, har vi muligheten til å bli oppdaget av hele verden på samme måte som man i dag ser til Silicon Valley. Men vi trenger å samles under et kult navn; Techfjord eller noe sånt.
- I tillegg må denne identifiseringen av Trondheim som teknologihovedstad være som en konsekvens av en enorm satsningsvilje, både økonomisk og praktisk tilrettelegging for at innovasjonskulturen skal blomstre. Vi må våge å kommersialisere ideene i byen og bli best på dette. Som enkeltmenneske handler det rett og slett om å ta turen på gründerarrangement og til innovasjonsmiljøet sine samleplasser for å bli kjent med gründere og hva de lager.