Kjøttkonsernet på Ranheim er allerede landets største produsent av spekemat, men for å øke salget ytterligere lanserer de denne uken nye pølsepakninger med skrulokk.

- Vi har fått tilbakemeldinger på at dagens pakninger har vært en utfordring. De kan være vanskelige å åpne, de kan revne og de holder seg ikke tette, sier Anniken Askeland, produktsjef for spekevarer hos Grilstad, til adressa.no.

Prøvd forskjellige

Hun sier de har forsøkt forskjellige lukkemekanismer, både lim og ziplås, uten å være helt fornøyd. Derfor har de lenge vært på utkikk etter andre løsninger.

- Inspirasjonen til skrulokket kommer faktisk fra en smørboks i Tyskland, som hadde en lignende pakning. Da lurte vi på om ikke også spekepølse kunne være i en slik boks, sier Askeland.

Det er produktene Jubelsalami, Supersalami og Trønderfår som kommer i de nye, runde pakningene som skal kunne settes rett på bordet.

Kostet over 20 mill.

Grilstad har jobbet med prosjektet i rundt ett år, og ifølge Askeland koster hele prosjektet over 20 millioner kroner. I tillegg til utviklingskostnadene har konsernet investert i en ny produksjonslinje ved fabrikken på Ranheim.

Grilstad har i dag en markedsandel på drøyt 42 prosent innenfor spekevarer, og de selger i overkant av 25 millioner pakninger årlig.

Askeland er forsiktig med å tallfeste salgsambisjonene etter omlegging, men forventer at det gir effekt i butikken.

- Vi håper vi klarer å få til vekst i hele produktkategorien, og at folk som ellers ikke kjøper spekepølser begynner med det. Samtidig håper vi selvsagt at vi klarer å befeste vår posisjon som markedsleder, sier hun.

Mer reklame

Askeland legger til at prisen også vil gå litt opp.

- Det blir ikke noen voldsom økning. Vi har gjennomført forbrukerundersøkelser, og kundene sier de er villige til å betale litt mer for en bedre pakning, sier Askeland.

Grilstad fikk i fjor et underskudd på 3,5 millioner kroner, med ledelsen har gjort det klart at de har finansielle muskler til å satse. I fjor ble markedsføringsbudsjettet økt med ti millioner kroner, og lanseringen av de nye pakningene vil også bli fulgt av en større reklamekampanje.

Anniken Askeland, produktsjef for spekevarer hos Grilstad, sier flere forskjellige lukkemekanismer ble prøvd ut, før valget falt på skrulokk. Foto: Grilstad