Omsetningssvikt og trafikknedgang er årsaken til de dramatiske kuttene som trer i kraft allerede 1. oktober.

Ni av de 18 kafémedarbeiderne mister jobben, og åpningstidene blir redusert i vintersesongen. På hverdager vil kafeen åpne klokken syv, klokken åtte på lørdager og klokken ni på søndager. Stengetid blir klokken åtte alle dager.

Det er dermed en overhengende fare for at pendlere må benytte seg av medbragt kaffe på morgenavgangene.

Nødvendige kutt

- Det er synd at vi må redusere tilbudet, men vi også er nødt til å drive på kommersielt grunnlag og tjene penger, sier kommersiell leder Odd Reidar Ormåsen i Fjord 1.

Ormåsen sier at Fjord 1 opplever nedgang i både passasjer- og kjøretøytrafikk. I august falt passasjertrafikken med 12 prosent og kjøretøytrafikken med 6,6 prosent, sammenlignet med tilsvarende måned i fjor.

Han legger ikke skjul på at innføringen av bompenger kan ha hatt en negativ effekt på både trafikktallene og catering-inntektene.

Med et bompengepåslag på 82 kroner har billettprisen for reisende med liten bil økt med 67 prosent fra 122 kroner til 204 kroner.

Fjord 1 startet opp på ruten Flakk-Rørvik 1. januar 2011. Ett år senere ble det innført bompenger på fergebilletten.

Passasjerene fortviler

Roger Andresen, som er leder i Rissa pendlerforening, reagerer på kuttene.

- Det er veldig synd at de velger å stenge ned. Det går utover de som pendler hver dag.

Andresen synes også at det er merkelig at Fjord 1 kutter åpningstidene i morgentimene, når trafikkrushet er størst.

- Jeg synes de prioriterer feil. Hvorfor kunne de ikke heller stengt litt tidligere på kvelden, spør Andresen, som planlegger å ta kontakt med Fjord 1 for en videre dialog om problematikken.

Ormåsen bemerker imidlertid at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom antall passasjerer og omsetning i kafeen.

- Det er ikke noen tvil om at det ikke er liv laga å åpne kafeen så tidlig som vi har gjort, sier Ormåsen.

Samtidig erkjenner Andresen at saken er av todelt natur, og synes at passasjerene kunne vært mer bevisste på å faktisk benytte seg av tilbudet som de nå klager over at forsvinner.

Men Andresen mener også at kaféområdene på de nye fergene ikke er like trivelige som på de gamle, og gir følelsen av å sitte i en korridor, noe som kan ha vært medvirkende til omsetningsnedgangen.