- Ibsens rollefigurer har jeg arbeidet med i over 40 år, og jeg blir arldri ferdig med dem, sier Nina Sundbye (70), som særlig har vært fascinert av Ibsens kvinneskikkelser.

I Galleri Ismene danser Nora fra «Et dukkehjem» livlig og elegant i full utfoldelse og i naturlig størrelse. Langt strammere er holdningen hos Hedda Gabler, også hun vakker og yndig i sin høyreiste figur, men med en pistol i hånden og en til gjemt bak ryggen, som en brutal kontrast til Noras tamburin.

Hamsun-tema

Begge kommer nystøpt til Trondheim, som hovedverker i en stor utstilling over galleriets tre etasjer. I mindre format er andre av Ibsens skjebnetunge persongalleri formet i karakteriserende uttrykk, blant dem Fru Alving og Regine fra «Gjengangere», Irene fra «Når vi døde våkner», Solveig og Peer Gynt, Fruen fra havet og Terje Vigen.

Utstillingen omfatter også en avdeling med skulpturer fra Knut Hamsuns forfatterskap, flere av dem modellert til 150-årsjubileet for forfatteren i 2009, som Nagel og Minutten, August, Victoria, Edvarda, Ylajali samt hovedpersonen selv fra «Sult». Den siste i en ytterst radmager versjon, som viser Sundbyes bevisste avvik fra den realistiske form for å understreke og forsterke.

Eget uttrykk

Nina Sundby har i mange år vært en Norges fremste billedhuggere i den figurative tradisjon. Etter studieår med Per Palle Storm på Statens Kunstakademi, beveget hun seg et stykke vekk fra den rent klassiske og realistiske fremstillingen i sine portretter og figurer og funnet sitt eget karakteristiske uttrykk. I Nina Sundbyes skulpturer ligger ikke bronsen glatt og polert, men er gitt en ujevn overflate som bidrar til bevegelse og liv.

Teaterskulpturer

- Etter akademiet fortsatte jeg i Stockholm, og det var der jeg fant min egen form, sier Sundbye, som blant annet er kjent for sin sittende Ibsen-skulptur utenfor Ibsenmuseet i Oslo og en rekke teaterrelaterte skulpturer, som fremstillingen av Per Aabel i rollen som Jean de France ved Nationaltheatret, Leif Juster på Chat Noir, Aud Schønemann på Oslo Nye Teater, skulpturen til Heddaprisen og både den norske og internasjonale Ibsenprisen.

I Trondheim har Nina Sundbye stilt ut to ganger tidligere, i Trondhjems Kunstforening i 1971 og 1981.

«Sult»: Lidelsen er forsterket i skulpturen «Sult», som Nina Sundbye har gitt forfatterens eget ansikt. Foto: Kjell A.Olsen
Foto: Kjell A.Olsen
Foto: Kjell A.Olsen
Foto: Kjell A.Olsen
Foto: Kjell A.Olsen