– Dette er en merkedag for Fosen og en bærebjelke for fremtiden. Og så skal vi finne løsninger på de kortsiktige utfordringene.

Det sier verftsdirektør Anders Straumsheim ved Noryards Fosen til Adresseavisen. Tirsdag ble det kjent at Rissa-verftet inngår kontrakt med Boa Offshore til en verdi av 700 millioner kroner.

Verftet skal stå for design, bygging og utrustning av et såkalt IMR-fartøy, som brukes til å undersøke og reparere installasjoner under vann.

Men jobben begynner ikke før medio 2016, og til sommeren er ordreboken slunken.

– Vi jobber intenst

– Vi har jobbet svært lenge med den kontrakten som ble effektiv tirsdag. Den er en fantastisk god nyhet for ansatte, underleverandører og næringslivet i regionen. Timingen er også god, for vi har sett at det er lengre mellom prosjektene enn bare et halvt års tid tilbake, sier Straumsheim.

– Samtidig har vi sett den ledige kapasiteten som venter. Vi jobber intenst med flere konkrete offshore- og cruise-prosjekter, som vi kanskje kan starte på til sommeren. Vi håper at vi sammen med et rederi kan bidra til å løfte et prosjekt der skroget allerede finnes, sier han.

I fjor måtte verftet si opp 54 ansatte og permittere 170. De permitterte ble hentet tilbake da arbeidet med et annet fartøy, Boa Jarl, begynte i november. Dette fartøyet skal etter planen stå ferdig 12. juni.

Etter den tid kan nye permitteringsregler bli en utfordring. En ansatt kan maks gå permittert i 26 uker. Etter den tid må vedkommende være ansatt 18 måneder før permittering igjen er lov. Dette betyr i teorien at oppsigelser kan bli en realitet dersom Noryards går inn i en «dødperiode» mellom oppdrag.

Møter kommunen

– Jeg håper de kan klare å fylle dødperioden ganske fort, slik at vi har noe å gjøre i sommer og utover høsten. I verste fall blir det nye oppsigelser, eller folk kan bli leid ut. Jeg vet at ledelsen jobber hardt med å få til mer arbeid ved verftet, sier klubbleder Øyvind Kimo.

Verftsdirektør Anders Straumsheim sier at det nye regelverket for permittering legger «begrensninger for vår fleksibilitet».

– Vi driver jo med prosjekter. Ideelt sett bør det være overlapp mellom disse. Men dersom det går den andre veien, jobber vi også tett med offentlige instanser og andre bedrifter i regionen for å se om det finnes løsninger der, sier han.

Onsdag skal Noryards i et møte med kommuneledelsen i Rissa der dette blir et tema. Rissa-ordfører Ove Vollan skal være til stede.

– Som kommune er vi opptatt av hva som skjer i den perioden der verftet ikke har oppdrag. Vi har blant annet kontakt med NHO og andre eksterne aktører. Vi vet at en oppsigelsesperiode vil bli svært kostbar for Noryards, så vi ser på alle eventualiteter rundt dette spørsmålet, sier Vollan.

– Fremtiden sikret

I går kunne han imidlertid glede seg - på lang sikt. Den nye kontrakten mellom Noryards og Boa Offshore kommer også med opsjon på ytterlige to fartøyer.

– Dette er en veldig stor sak for hele kommunen. Noryards er vår hjørnesteinsbedrift, og det merkes om det er aktivitet der eller ikke. Det påvirker kommunen, underleverandører, butikker og frisører, sier Vollan, og legger til:

– Det er godt å vite at fremtiden til verftet er sikret med den nye kontrakten.

Verftsdirektør Anders Straumsheim er glad for at Boa Offshore, som eies av Ole Bjørnevik, for tredje gang velger Noryards. I tillegg til Boa Jarl, har verftet tidligere levert fartøyet Boa Bison.

– Det sender et veldig viktig signal for regionen. Vi ser at det andre steder etableres klynger, og kanskje kan det være nyttig, interessant og spennende å etablere en klynge her også. Virksomheter innenfor samme bransje kan styrke hverandre i felles prosjekter, sier han.

Skroget til det nye IMR-fartøyet skal bygges i Tyrkia. Noryards ble etablert etter en sammenslåing av skipsdivisjonen i Bergen Group og den ukrainske Zaliv-gruppen, og eies av det Luxembourg-registrerte selskapet Calexco.