Gleden i gule treningsjakker, speedometer og lycrabukser er ikke for alle. Jeg har aldri likt å sykle. Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg liker Brelett-sykling. Når det er flatt og fint, og sola skinner. Sykkelen skal ha store hjul og en kurv som rommer både blomster, håndveska og en flaske vin. Katten skal sitte på bagasjebrettet og jeg nynner på en fin melodi. Da synes jeg det er ganske fint å sykle.

Les også kommentaren: Gratispassasjerene

Det er kanskje en vanlig måte å sykle på i Danmark, men det er langt fra sykkelhverdagen i Trondheim. Her er det vått, svett og kamikazesyklister overalt. Regner gjør det som oftest og det er motvind i sykkelfeltene. Når du først har kommet opp en bakke, er det bare en ting som er sikkert, det venter en ny motbakke bak neste sving. De må snakke så mye de bare vil om at Trondheim er Norges beste sykkelby. Trondheim er ikke min sykkelby.

At jeg skal ta sykkelen fatt for å komme meg den snaue mila til jobb, vil nok bare skje unntaksvis. Ja da ja da jeg vet at det er mulig. Jeg vet at jeg kan dusje på jobb. Jeg vet til og med at det er bra for både miljøet og for meg. Jeg burde sikkert gått Birken og løpt halvmaraton også. Nå finnes det rett nok de som blir superspreke sykkelentusiaster i godt voksen alder, lett gjenkjennbare i de trangeste trikotene og med det dyreste ekstrautstyret. Oddsen for at det vil skje her, er svimlende.

Heldigvis finnes det håp. For meg lå løsningen i en elsykkel av det riktig gammeldagse slaget, med kurv og det hele. En ny verden har åpnet seg, endelig er det morsomt å sykle. Nå kan også jeg suse opp Byåsveien. I skjørt og til stor forfjamselse for alle supersyklistene jeg passerer oppi bakken.

Transportøkonomisk institutt har forsket på bruken av elsykler. Den ikke overraskende konklusjonen var at elsykler får oss til å sykle lengre og oftere. Sykkelen erstatter i større grad bilen til daglige gjøremål. Den positive effekten var størst for kvinner. Jeg lar meg ikke overraske av det heller. Det eneste som overrasker meg er at myndighetene ikke har omfavnet elsykkelen. En skal lete lenge etter et mer effektivt og miljøvennlig framkomstmiddel i byen. Ikke okkuperer de alle parkeringsplassene heller. Elbilen har fått all verden goder kastet etter seg, og fint er det. Men hvorfor må vi da betale moms på elsykler? Skal ikke vi få lade gratis i byen? Og hvor er alle de flotte (el) sykkelparkeringshusene? Fremtiden er elektrisk, også på hjul.

Heller enn å forbanne motbakkene. Skaff deg en elsykkel.

Les også kommentaren: Marerittet i fjøset