Dansen gir en ny dimensjon. Foto: Leif Arne Holme

Stiklestad: I fjor hadde fjorten aktører seg i bakken, men ingen så det. I år skal en våre fremste ballettdansere få sving på de gamle fruktbarhetsritualene.

–Dette er jo et blot. Hele solleiken er et fruktbarhetsritual hvor fruktbarhetsgudene er sentrale. Blotene var veldig seksuelle, understreker regissør Marit Moum Aune.

Store bevegelser

Camilla Spidsøe spiller Grima og snor seg i vakre bevegelser som ikke kan mistolkes. Hun løftes skyhøyt og lavt, og har en intensitet som knapt kan beskrives. Alle bevegelser er tydelige og gir en helt ny dimensjon til spelet.

–Læringskurven har vært ekstrem bratt. Jeg har aldri hatt en slik rolle før, men det er veldig inspirerende, sier den sympatiske danseren, som er født og oppvokst i Trondheim.

Rollefigurene Grima og Gamal-Jostein er de største forsvarere av de gamle ritualene.

–Jeg skal danse på en gresslette med grus, hestemøkk og regnvann. Da handler det om å ha de rette bevegelsene og ikke utfordre føret. Jeg har aldri danset på et lignende underlag før, sier Spidsøe, som sier det handler om å være trygg på det man gjør.

–Det kan fort skje ting. Det er glatt på scenen – og så er det flammer. Det er beina og det lange håret jeg lever av. Jeg må være på alerten hele tiden, sier Spidsøe, som heller ikke har vært løftet av amatører før.

–Det er også noe nytt. Dette handler om teknikk, og min dansekollega ved nasjonalballetten, Ole Willy Falkhaugen, har vært innleid for å instruere de spektakulære løftene på spelscenen.

Utfordrer spelet

Koreografen som setter Marits ønsker ut i livet er Thomas Adrian Glans.

–Jeg ønsker å utfordre spelet og forske ut nye vinklinger i stoffet. De hedenske ritualene og erotikken står veldig sentralt, og Grima var den som førte tradisjonene videre. Dette sto i grell kontrast til kongen og den nye tid, sier spel-regissør Marit Moum Aune.

–Jeg er veldig glad for at vi tester ut dette, og med nattforestilling og lyssetting kan vi gjøre så uendelig mye mer. Spesielt når du skal appellere til fantasien, legger hun til.

Utfordrer komfortsonen

Camilla Spidsøe (38) er en moden kvinne i dansesammenheng, men langt fra ferdig med en strålende karriere. Hun har takket nei til danseoppdrag både i Europa og USA for å være med i alle spels mor, "Spelet om Heilag Olav".

–Jeg må innrømme at jeg aldri har vært på Stiklestad før, selv om jeg er født og oppvokst bare ti mil lenger sør. Men her får jeg bruk for alle mine erfaringer fra dansen. Jeg kunne ikke takke nei da Marit spurte. Dette blir en utfordring både for meg og de andre på spelscenen. Jeg liker dessuten å utfordre min egen komfortsone, sier hun.

Spelregissøren og danseren har jobbet tett sammen den siste tiden. Forestillingen Ghosts (les Ibsens Gjengangere), en psykologisk dansetriller, er en av dem. Det var etter Spidsøes prestasjon som Fru Alving i nettopp «Ghosts» at hun høytidelig ble utnevnt til solist på scenen etter en av forestillingene. Moum Aune sto for regi og ble nominert til den gjeve prisen «Benois de la Danse». I mai reiste Moum Aune til dansens mekka og Bolsjoj-teatret for prisutdelingen der hun var nominert for beste libretto.

Pris ble det ikke, men spelregissør Marit Moum Aune er svært glad for at hun kan fortsette samarbeid med Camilla Spidsøe – på nettopp Stiklestad.

–Vi skaper noe nytt og spisser forestillingen. Jeg håper selvsagt ikke at jeg ødelegger for noen, men det er sunt at folk irriterer seg og har meninger. Den store endringen er jo at en profilert danser kommer inn og skal gjøre noe ingen har gjort før på spelscenen, sier spelregissør Marit Moum Aune.