Franzen er stadig blitt utropt som ny ankermann i stafettlaget kalt «Den store amerikanske romanen» de siste 50 år, som kan telle, etter mitt skjønn; John Williams «Stoner» (1965) på førsteetappen, Toni Morrisons «Salomons sang» (1977) og Philip Roths «Amerikansk pastorale» (1997) som taktpinnens ytterligere overlevere.

Vel, kanskje Franzen må gå noen treningsrunder til, men han er nær, veldig nær. «Purity» (Renhet) heter en av romanens hovedpersoner; ei ung, smart kvinne som bor i et okkupert hus i Oakland, selger drittprodukter på telefon, er nedsyltet i studiegjeld og er på jakt etter sin ukjente far. Hun blir kalt Pip av sin svært spesielle mor, som holder fortiden sin (og den er mildt sagt fryktelig særegen) skjult for datteren. Pip, som leseren husker fra Dickens «Store forventninger» (1861), den foreldreløse og fattige gutten som blir forsynt med en hemmelig rikdom, lar Franzen parallellen, på en ytterst stilig måte, smelte sammen i sin omfangsrike og psykologisk troverdige roman.

LES OGSÅ: Anmeldelser fra Adresseavisens kulturavdeling

Pip blir forsøksvis vervet til en Wikileaks-aktig organisasjon der den erotomane hackeren Andreas Wolf, oppvokst i Stasi-DDR, styrer sine internettavsløringer fra Bolivia. Med Wolfs søkemotorer vil hun komme nærmere sin fars identitet, tenker hun uten å skjønne helt at edderkoppen Wolf spinner nettet sitt rundt henne. Historien om Wolf er en mektig oppvisning i litterær utvikling; fra ungdomstiden i Øst-Tyskland på 70-tallet med sine forfordelte stasiforeldre, sin seksuelle attraksjon, forløpet mot berømmelse og overraskende avslutning.

Det er mange personer som opptrer i denne romanen, som sveller med sine 651 sider, men som for denne leser hadde få kjedelige øyeblikk. Mye forgår bak personenes rygg, som når Pip blir ansatt som researcher i et amerikansk tidsskrift, er hun så nær en løsning på sin demonjakt, at det kribler i leseren for å hjelpe henne.

«Renhet» er en roman som er for lang kanskje, for snakkesalig muligens, for løs kan hende, men som har en energi og vilje til å lede leseren inn i de store temaer. Moral, kjærlighet, begjær, makt, svik, kultur, hemmelighold og ikke minst frihet og mangelen på den. Med Wolfs ugjerning og Pips leting etter sin far og avsløring av sin mor, får romanen en elevert spenningseffekt som strammer opp historien. Språket er realistisk og dickensaktig, en miks av høy og lav som oversetteren har tatt godt vare på.

Jeg har store forventninger til Franzens neste roman!

Anmeldt av STEIN ROLL