Arrangørene av Barokkfest har lenge hatt lyst til å sette opp barokkopera fordi en stor del av repertoaret for barokkmusikk er opera. Fransk barokkopera har nesten ikke vært fremført i Norge, ifølge Martin Wåhlberg. Han er leder for Barokkfest og en av initiativtagerne bak forestillingen som får en helt annen scene enn hva vi vanligvis forbinder med opera.

- Et av de virkelig fine verkene er «Pygmalion» av komponisten Rameaus. Historien i denne operaen er hentet fra antikken og myten om en skulptør som lager en statue som vekkes til live og som han forelsker seg i, forteller Wåhlberg. Han legger til at det er en krevende forestilling å få til, ikke minst med tanke på at de nå må spille og opptre mellom verktøy og halvferdige steinskulpturer.

Følg Adresseavisen på Facebook,Instagram og Twitter

Ut med steinhuggerne, inn med musikk

- Vi synes dette er en fantastisk idé, selv om vi faktisk blir nødt til å stenge verkstedet i en uke for å la musikere, sangere og dansere slippe til. Og så får de bruke de rekvisittene som er der for å skape stemningen og kulissene til denne operaen, sier Marie Louise Anker som er avdelingsdirektør for restaureringsarbeidet. Hun synes det er et kjempespennende prosjekt, selv om de har hatt noen diskusjoner rundt hvor lenge de faktisk må holde stengt for prøveperiode og forestillinger. Tanken er at de skal jobbe med annen restaurering inne i Nidarosdomen mens operaensemblet er i sving i verkstedet.

- Vi er ekstremt takknemlige for at vi lov til å gjøre dette. Og det er jo ingen selvfølge at denne institusjonen skal legge ned arbeidet sitt i en uke. De har strukket seg langt for oss, legger Wåhlberg til. Han tror operaen i steinhuggerverkstedet vil bli blant de mest eksklusive operaopplevelsene i Norge neste år.

- Det er noen av verdens mest berømte operafolk som skal i sving her inne, folk du ellers bare vil se og høre i London eller New York. Vi har en fransk koreograf, orkesteret Trondheim Barokk, og solister i verdensklasse.

Det blir plass til kun 70 publikummere for hver forestilling, og det er lagt opp til to forestillinger hver i kveld i løpet av tre kvelder.

Eksklusivt og spesielt

- Blir det veldig dyre billetter?

- Det skal ikke være umulig for folk å få med seg dette. Det er et spleiselag der veldig mange har bidratt, og alle har vist forståelse for at dette er en helt spesiell produksjon.

Om lag 50 musikere, dansere og sangere vil være i aksjon under denne forestillingen, noe som blir litt av en utfordring, ifølge regissør Judit Le Blanc.

- Men det er også helt ideelt å gjøre en slik kunstforestilling her. Å plassere operaen «Pygmalion» i sitt rette element som skulptur i et steinhuggerverksted har nok aldri vært gjort tidligere .

- Hva med akustikken?

- Jeg stoler på at det blir bra og håper vi ikke får oss noen overraskelser underveis.

Pionerprosjekt

- Enn støvproblematikk?

- Det kan være sangere og dansere kan få problemer med støvet her, men det skal vaskes ned i forkant, så vi få bare håpe det går bra, smiler den franske regissøren som er i Norge for første gang og gleder seg til å ta fatt på det spesielle operaprosjektet.

Rune Langås er fagleder for verkstedet og legger ikke skjul på at han er litt delt i sin entusiasme for å stenge ned steinhuggeriet og slippe til operasangere- og musikere.

- Det ligger jo ikke helt innenfor oppgaven vår som nasjonalt kompetansesenter for verneverdige bygninger i stein, men det er klart dette blir spennende, smiler Langås.

- Vi er utrolig glade for å få dette til, og det er nesten en drøm som går i oppfyllelse, sier Wåhlberg.

Befaring: Marie Louise Anker (f.v), Martin Wåhlberg og Judit Le Blanc ser på lokalene hvor barokkoperaen skal vises i januar. Foto: ANNE MONA GRAN