- Vi satser i hele verden! svarer Astrid S kontant når Adresseavisen spør om de nå legger inn ett ekstra gir i Tyskland, i forbindelse med to showcaser i Hamburg og Berlin denne uka.

- Det er viktig å hilse på de jeg skal jobbe med. Jeg har allerede gjort en runde i London. Men nå er det bra å få komme hit å vise de jeg skal jobbe med i Tyskland hva jeg er god for, og spille musikken min for dem. Vi legger grunnlaget for fremtidig samarbeid, og vi vil skape et team, forteller 18-åringen fra Berkåk som minglet med Universal Music-sjefer og representanter fra publishing-selskapet Sony ATV etter konserten i Berlin torsdag kveld.

Hennes manager Halvor Marstrander understreker at de jobber med en langsiktig plan.

- Vi legge opp gode strategier med de partnerne som er entusiastiske og har noen gode tanker og visjoner om hvordan vi sammen kan jobbe med Astrid, forteller han.

- Det som er utrolig gøy å se at vi på et så tidlig stadium har så mye «commitment» og så mange mennesker der ute i forskjellige land som ønsker å være med å jobbe med Astrid.

Kult publikum

Det er aller første gang Astrid S besøker Tyskland. Og hun er fornøyd med mottakelsen.

- Det har egentlig gått bedre enn forventa. Folk har stått og digga, så det betyr vel at de liker musikken? Her i Berlin merker man at de er veldig kule, men noen var helt med. Men de hadde sikkert røyka ett eller annet. Haha!

- Men det er selvfølgelig beinhardt å gå fra VG-lista-turné hvor alle er helt ville, til å måtte jobbe ekstra hardt for å få oppmerksomhet fra salen. Man får ikke noe gratis her.

De to showcasene Astrid S spilte i Hamburg og Berlin er en del av Ja Ja Ja-konseptet. En fellesnordisk plattform for å vise frem nytt talent fra Norden. Konseptet har vært en suksess i London de siste fem årene, og ekspanderte til Tyskland for ett år siden.

Har det meste på plass

- Vi startet Ja Ja Ja for å lage en effektiv plattform for nye artister med ambisjon om å jobbe internasjonalt, forteller Jonas Vebner fra Norges musikkeksportkontor Music Norway.

- Ja Ja Ja skal brukes til å finne solide internasjonale partnere, få viktig pressedekning og skape en første relasjon med fansen. I Astrid S sitt tilfelle er det en artist som har kommet veldig langt i ung alder, hun har allerede signerte med tunge internasjonale partnere. Ting skjer i rekordfart, så det er utrolig spennende å følge med på. Per dags dato har hun allerede store deler av det internasjonale apparatet på plass og formålet med showcasene her er å spille for det lokalet tyske teamet samt finne en konsertarrangør den britiske agenten kan jobbe med i Tyskland, forklarer Vebner.

Legger igjen visittkort

Tyskland er et av de aller største og viktigste eksportmarkeder for norsk musikk.

- Derfor er det særdeles viktig å sørge for at man jobbe med de riktige partnerne samt gir de eierskap i prosjektet tidlig i planleggingsfasen, legger han til.

Vebner forteller at de har opplevd stor interesse for Astrid S i sosiale medier i forkant av konserten. Flere har spurt når på kvelden hun skal spille. Og flere pressehenvendelser har kommer fra alt fra musikkmagasiner, livstilsblader til toneangivende tysk radio. Det viser at det er nysgjerrighet rundt henne som artist, konkluderer han.

Manager Marstrander ser på showcasene som små skritt på vei til noe større.

- Det er veldig vanskelig å si hva konkret disse konsertene har å si for Astrid. Men jeg tror det viktigste er det lille visittkortet du legger igjen uansett hvor du beveger deg i verden med den herlige gleden fra Rennebu og Berkåk, og hennes fantastiske musikk. Og så får vi se hvordan det går.

- Man merket at publikumet i Berlin var veldig kule. Men noen sang med på låtene, det hadde jeg ikke forventa, forteller Astrid S. Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen
Trønderartistens publishing-selskap, som tar seg av salg og rettigheter for hennes som låtskriver, var på plass i Berlin. Foto: Thomas Kolbein Bjørk Olsen