- Vi har ennå ikke klare tall for billettsalget, men inntrykket er at det har vært på omtrent samme nivå som i fjor. Flere konserter har vært helt fullpakket, sier festspillsjef Bjørn Nessjø.

Vinterfestspillene blir alltid arrangert i uke elleve. I år falt begivenheten sammen med palmehelgen, og mange faste, tilreisende publikummere hadde andre planer. Likevel er arrangørene fornøyd med bra besøk.

Ekteparet som er nye kunstneriske ledere fra 2016, ville sette sitt eget stempel på arrangementet.

Festspill for rørosingene

- Vi setter stor pris på at det kommer turister til Vinterfestspillene, men det viktigste for oss, ved siden av å lage gode konserter, er å gi befolkningen på Røros en tilhørighet til arrangementet. Vi har fått flere tilbakemeldinger som tyder på at vi har fått til det også i år, sier Nessjø.

Han viser blant annet til konserter der rørosungdom har spilt sammen med improviserende musikere som Arve Henriksen og Eirik Raude. Nessjø er også fornøyd med at disse to og flere andre har bidratt til at årets festival har fått et annet, friere preg enn tidligere.

Styreleder Valgerd Svarstad Haugland var på bryggeribesøk som oppvarming til årets festival.

Møte med folkemusikk

Som vanlig inneholdt arrangementet kammermusikk på høyt nivå. I tillegg har årets nye kunstneriske ledere, Ingfrid Breie Nyhus og Eirik Raude, tilført elementer som ga arrangementet ekstra spennvidde.

Nyhus, datter av folkemusikkprofessor Sven Nyhus, sa klart ifra på forhånd om at hun ville ha flere møter mellom folkemusikk og klassisk musikk. Slik ble det allerede under åpningskonserten torsdag, der hun og hennes felespillende far, opprinnelig fra Glåmos, var blant de sentrale utøverne.

Sammen med Asmund Bjørken på trekkspill og P. A. Røstads orkester inviterte dessuten Nyhus til gammeldansfest lørdag kveld.

Reodor Felgen-musikk

«Lek» var temaet for årets vinterfestspill, og mange konserter bar preg av utstrakt lekenhet, som da trompetist Arve Henriksen, med bakgrunn i jazzen, og slagverker Eirik Raude spilte i den gamle lokomotivstallen på jernbanestasjonen.

Også denne konserten var utsolgt, og publikum fikk oppleve noe utenom det vanlige. I tillegg til mer tradisjonelle trommer spilte Raude på piasavakost. Arve Henriksen ga selvfølgelig publikum mye lyrisk trompetspill. Han hadde dessuten med seg en reiseradio på scenen og serverte opptak fra Nea radio.

De to ble ledsaget av Tor Espen Aspaas, som leste humoristiske utdrag fra Kjell Aukrusts tekster om Reodor Felgen. Hans univers passet godt i et lokale der verktøy av alle slag henger på veggene.

Grieg som sportsmand?

Lørdag formiddag ble publikum tatt med på rundtur i Røros sentrum til konsertlokaler i Sangerhuset, Menighetshuset, Lokstallen og Rørosmuseet. I Sangerhuset spilte Ingfrid Breie Nyhus, Tor Espen Aspaas og Aleksander Madzar piano. De åpnet med en sekshendig versjon av «Morgenstemning».

- Valg av deodorant er noe av det viktigste å ta stilling til når man spiller sekshendig, sa Aspaas før han fortalte om Edvard Griegs svært anspente forhold til sangerinner. Grieg følte heller ikke at han ble særlig verdsatt i hjemlandet og lurte på om han burde bli «sportsmand» i stedet.

Under Vinterfestspillene i Bergstaden blir utøverne høyt verdsatt også om de ikke er sportsmenn.

Hos Reodor: Reodor Felgen-konsert i lokstallen på Røros. F. v. Tor Espen Aspaas, Eirik Raude og Arve Henriksen.