Phillip Kerrs tre første kriminalromaner, den såkalte Berlin-trilogien, er et høydepunkt innen moderne krimlitteratur. Skotske Kerr lyktes svært godt i sitt prosjekt med å plassere en klassisk privatdetektiv av den hardkokte Phillip Marlowe-skolen i førkrigstidens Berlin og så i Hitlers krigsmaskin. Rappkjeftede Bernhard Günther etterforsker mord på enkeltpersoner, mens millioner dør i krigshandlingene rundt ham.

Etter en lengre pause tok Kerr opp sin helt Günther igjen i 2006. Ti år etter opprinnelig utgivelse utgis den fjerde romanen i Günther-serien for første gang på norsk. Etter en innledende forhistorie fra Palestina i 1937 tar nåtidshandlingen i «Det ene fra det andre» fatt i 1948. Bernhard Günther har giftet seg etter krigen og arvet et hotell etter sin svigerfar i Dachau utenfor München. Men hvem ønsker å bo i et hotell like ved restene av en av Tysklands verste konsentrasjonsleire?

Når Günthers kone dør på sykehus under lettere mystiske omstendigheter, selger han hotellet og setter i gang med den eneste geskjeften han føler han mestrer. Han starter detektivbyrå, med spesialitet å lete opp forsvunne personer - og begynner med det farlig romstering i krigens spøkelser. Han terger på seg personer i de forskjelligste leire.

En vakker kvinne som ønsker å gifte seg, ber Günther dokumentere at hennes forrige ektemann, en av Tysklands verste krigsforbrytere, virkelig er død.

Dette starter en voldsspiral av en annen verden og bringer Günther til Odessa, ex-nazistenes Alte Kameraden, geskjeftige katolske prester og skruppelløse jødiske hevngrupper, til amerikansk etterretning og kommunistiske politistyrker. Dels opplever han at gamle fiender spiller på lag, dels at han må sjonglere mellom de forskjellige interessene og aktører i et kaotisk etterkrigs-scenario, fra München via Garmisch-Partenkirchen til Wien, før Günther med sin SS-fortid er på vei til å sendes til friheten i Argentina sammen med andre mer «meritterte» stornazister, men altså: bare som en del av sitt oppdrag.

Ingen er hvem de gir seg ut for å være i dette spillet, og Kerr bruker sine gode evner til å skape et plott og spektakulære enkeltscener som kan begeistre og forbløffe selv de mest rutinerte lesere av storpolitiske thrillere. Det kan snarere bli i overkant mye enkel action; Kerr er best når han bruker ironi og humor til å avdekke årsakssammenhenger og maktens korrumperende kraft - og når han balanserer dette med en grunnleggende tro på det gode i mennesket. «Det ene fra det andre» har også politisk sprengstoff i seg, mest i behandlingen av «jødespørsmålet». I 1937 er Hitlers løsning på spørsmålet å sende jøder fra Tyskland til Palestina etter sionistisk ideologi. Kan et personlig brev til føreren fra en ledende arabisk antisemitt ha hatt innvirkning for den radikalt andre løsningen på «problemet» som ble valgt?

Bernhard Günther er en klassisk hardkokt helt, som selv i de mest utsatte situasjoner søker verbal konfrontasjon. Men han er også en mann av hel ved, som ikke søker personlig vinning. Han har sin integritet og kjemper for rettferdigheten, blir aldri overveldet eller overdøvet av sitt betydelig talent for kynisme.

Bernhard Günther er en flott litterær helt, som kler også etterkrigstiden utmerket. Det er å håpe at de mange gode oppfølgingsbøkene som følger Günther videre gjennom den kalde krigen blir å finne i norsk språkdrakt i årene som kommer.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL

Foto: Foto: