For nå har Kari Rueslåtten laget en ny engelskspråklig versjon av tittellåten på sin første soloplate, under tittelen «Spellbound».

- Det er litt skummelt å lage en «coverlåt» av en av sine egne sanger. Men jeg synes den fungerer bra, sier Kari Rueslåtten.

Publikum får stifte bekjentskap med den nye versjonen live når hun spiller på Byscenen 23. september i en turné som også favner Jakobskirken i Oslo, samt Leipzig, Berlin, Frankfurt og Milano.

«Spellbound» er også en av låtene på Karis syvende album «Silence Is The Only Sound» som ble utgitt fredag.

Som hennes forrige album er plata spilt inn i Liverpool med en blanding av britiske og norske musikere; men forarbeidet ble gjort i den norske fjellheimen.

Fylte stillheten med lyd

Kari dro på flere ekspedisjoner, alene med sitt musikkutstyr, til hytter hun fikk lånt på Nordmøre, Oppdal og Kvikne, og det var der hun fikk tittelen til albumet.

- I møte med den totale stillheten får tankestrømmen en ekstra kraft. Jeg fikk mange ideer, både til tekster og musikk.

- Og fylte stillheten med lyder?

- Ja, nettopp. Der ligger paradokset, ler Kari.

Nådde ut med norske tekster

Hun har gjennom en lang musikalsk karriere hatt utgangspunkt sin fascinasjon for norsk natur og folkemusikk, men gitt det forskjellige innpakninger.

Stilen ble definert i debuten «Spindelsinn», den eneste med norske tekster.

- Jeg hadde store ambisjoner den gang, om å skape musikk grenselandet mellom forskjellige uttrykk, å definere en egen stil, sier Kari Rueslåtten.

Hun nådde overraskende langt ut, selv med norske tekster. Interessen for «det nordiske», som internasjonalt har blitt stadig sterkere i årene som er gått, var der tydeligvis allerede. Kari hadde også fordelen av å allerede ha et anselig internasjonalt publikum etter å ha vært vokalist i det trønderske metallbandet The 3rd And The Mortal.

Lærte seg norsk på grunn av Karis tekster

At albumet gjorde inntrykk på mange den gang, fikk Kari nok et eksempel under en konsert i Helsinki for noen år siden. En kvinne hadde tatt turen fra St. Petersburg. Ikke bare hadde hun alle albumene til Kari, hun kunne kommunisere på flytende norsk. Hun var blitt så betatt av «Spindelsinn» at hun lærte seg norsk for å kunne forstå tekstene. Norskkunnskapen hadde gitt henne en karriere som tolk, blant annet fulgte hun Petter Northug & co. under OL i Sotsji. - Smått absurd å tenke på at musikken min har skapt levebrød for internasjonale lyttere, sier Kari Rueslåtten.

Nightwish-grunnlegger fikk Kari tilbake til musikken: Det er en gåte at jeg slutta

Hun tok i 2005 en lang pause fra musikken, tenkte egentlig at det var for godt, da utdannelse, yrke og familie tok over fokuset hennes. Men uttrykksbehovet var der, og beviset på at hun hadde lyttere kom raskt da hun la ut musikk digitalt i forkant av comebacket i 2014, etter ni års pause.

Den digitale revolusjonen en lykke

- Den digitale revolusjonen har vært en lykke for meg. Jeg har publikum spredd ut over hele verden, og med den nye måten å kommunisere på når jeg ut, sier Kari, som har hatt konserter på flere kontinenter de siste årene.

Før «Silence Is The Only Sound» ble utgitt fredag hadde albumet fått svært positive anmeldelser i så vel Hellas, Tyskland, Østerrike og Spania som Mexico og Argentina.

Familieprosjekt

Begeistringen for streaming forhindrer ikke at hun er svært opptatt av fysisk format, og albumet utgis på vinyl og cd på Karis plateselskap Spindelsinn som hun driver med ektemannen samt Haavard Holm. Også barna har vært engasjert med design av limited edition-utgaver og pakking. Ikke minst har individuelt kolorerte cd-bokser vært en utfordring den siste uka.

Undertegnede anmeldte Rueslåttens forrige album «To The North», og konkluderte med at det var hennes beste album.

Begeistringen var stor hos flere, ikke minst de involverte musikerne som også er med på det nye albumet, produsert av Karis nærmeste samarbeidspartner Jostein Ansnes.

Har mange låter i seg

- Jeg føler jeg har det travelt om jeg skal rekke å skrive og spille inn alle låtene jeg har inni meg. Heldigvis kommer låtene lett for tiden. Jeg har fortsatt samarbeidet med dyktige musikere jeg trives veldig godt med, men denne gangen har vi dratt det ut i ytterpunktene, sier Kari Rueslåtten om et album som favner både organiske låter og programmerte rytmer, de helt rolige låtene og øyeblikk med ordentlig vreng på de elektriske gitarene.

Tittelen er altså misvisende, stillhet er slett ikke den eneste lyden på Karis album.

Trekker tråder tilbake: Låten «Spindelsinn» har blitt «Spellbound» på Kari Rueslåttens syvende album, som utgis 20 år etter debutalbumet «Spindelsinn». Foto: Marthe Hårstad, Adresseavisen