Programleder Baard Danielsen elsker å prate i radio.

Han har gjort det i 20 år, de to siste årene i Radio Trondheim, som i dag er byens eneste kommersielle og lokale radiostasjon. Her er Danielsen både driver, eier og altmuligmann.

Nå i november har radiokanalen to årsjubileum, og det kan bli med disse to årene.

- Jeg skal være dønn ærlig. Akkurat nå ser det svært mørkt ut for Radio Trondheim, vi trenger mer penger for å overleve og vi trenger dem nå, sier Danielsen, sittende i radiostudioet i kaffebaren Jacobsen & Svart i Adressabygget.

Danielsen har i to år vært den eneste i full stillling, men nå er det snart ikke penger til hans lønn heller. Programlederen vil fortelle om den kritiske situasjonen før de må avslutte, rett og slett fordi han håper det vil vekke potensielle annonsører og sponsorer.

Tall fra Brønnøysundregisteret viser at Radio Trondheim hadde et driftsresultat på minus 511 000 kroner i 2016.

Lar folket slippe til

- Byens næringsliv har så langt ikke vært så altfor interessert i å annonsere i radioen. Mange sier de ikke har bestemt seg ennå, de vil se hvordan det går, men vi må være så ærlige å si at mens de sitter på gjerdet og avventer så kan vi bli nødt til å avvikle, sier Danielsen.

Det syns han er synd, fordi Radio Trondheim er eneste av sitt slag og selvsagt fordi han elsker å lage radio.

- Vi er den eneste lokalradioen her i byen, og vi har lav terskel. Vi lar de som har noe på hjertet komme å prate, om det er organisasjoner eller privatpersoner. Er det en fin samtale så lar vi dem til og med snakke lenger enn tre minutter. Vi har også lav terskel for hvilken musikk vi spiller, vi slipper til lokale musikere som ikke når opp i de store radiokanalene. De sier det gir bra respons, og selv merker jeg økt interesse fra lytterne, sier Danielsen som ikke gir seg uten kamp.

- Selv har jeg kjempelyst til å fortsette, og jeg er åpen for alle forslag, om det er annonsering, sponsing eller andre måter vi kan brukes på. Ta kontakt, bruk oss, oppfordrer Danielsen.

Vet ikke lyttertallet

Danielsen medgir at Radio Trondheim har vært for dårlige på salg, rett og slett fordi de ikke har hatt råd til lønnet selger i full stilling.

- Vi må selvsagt ta noe av skylden for dagens situasjon selv. Vi hadde lite kapital ved oppstart, det begynte mest som en dugnad, og etter det har vi vært dårlige på salgsfronten. Vi burde nok tatt oss råd til en fast selger helt fra starten, men vi trodde det skulle gå mer av seg selv etter hvert som vi ble mer kjent. Nå har vi derimot holdt på i to år, vi er over den første bli-kjent-fasen og utad går vi som ei kule. Som programleder får jeg enorm respons, sier Danielsen. Likevel står ikke annonsørene i kø.

En av utfordringene til Radio Trondheim er at de ikke vet hvor mange lyttere de har. Lokalradioen har sendt kun via DAB og internett siden oppstart, og DAB-teknologien som styres av NRK gir ikke automatiske lyttertall. Vil de vite hvor mange lyttere de har må de få et gallupfirma til å ringe opp folk og spørre, og dette vil koste opp mot 200 000 kroner i året. En kostnad Radio Trondheim ikke ser seg råd til.

- Men det gjør jo også at vi ikke kan fortelle annonsører hvor mange lyttere vi har, men ut fra egne undersøkelser mener jeg vi har rundt 15 000 månedlige lyttere, sier Danielsen.

Flytter til Olavshallen

Radio Trondheim skal flytte fra Jacobsen & Svart og inn i Olavshallen. Dette er planlagt å skje rundt nyttår, men nå spørs det om de eksisterer så lenge.

- Det er opp til styret å avgjøre fremtiden vår, men får vi ikke inn mer kapital tror jeg vi må gi opp rundt årsskiftet. Det føles så feil, det er som å avbryte like før målstreken. Det er først nå vi begynner å bli godt etablert og jeg har på følelsen av at det er like før det løsner. Vi må bare henge med til da, og da må de som vil at vi skal overleve hjelpe oss. Det er ikke så mye vi trenger, med ti annonsører i måneden går vi «break-even», med 15 klarer vi oss fint. 15 er jo ikke så mange, sier Danielsen.