Som kulturbunker markerer Dora seg stadig med nye tilbud, som i dette tilfellet befinner seg bak inngang G i andre etasje, med oppgang på kjørerampen mot sør.

– Denne utstillingen kunne jeg ikke ha i et vanlig galleri, jeg måtte finne større lokaler, sier den norsk-nepalske kunstneren.

Med formater opp til 2,30 i høyde og 3,60 i bredde er det likevel blitt plass til så mange som 60 malerier i den langstrakte korridoren.

To torpedoer har sin faste plass inne i dette særdeles bombesikre rommet i bunkerens indre og minner om en annen tid. Pramila Giri tar kampen opp med rom og historie med sin egen kraftfulle kunst, der den intense røde fargen smeller i veggene, og skulpturer i messing og kobber som er påmontert flere av bildene gir ekstra tyngde, bokstavelig talt.

Bilder av livet

Nærmest naturstridig virker det at den vevre kunstneren arbeider i så store og tunge dimensjoner, men slik må det bli, sier hun når formålet er å gi bilder av livet, «Images of life», som utstillingen heter.

Dette hovedtemaet er videre delt i tre, den mytisk-religiøse avdelingen «Images of Bhairav», den etnologiske «Images of Tibet» og den lyssterke, naturlyriske «Images of impressions», der motivene er inspirert av forskjellige naturinntrykk, av landskap fra Sahara til Lofoten, av hav, himmel, nordlys – og årets gode sommer.

– Til sammen utgjør dette arbeider fra en lang periode, helt tilbake på 1980-tallet, sier Giri, som studerte maleri og skulptur i India før hun fortsatte med tre års studier i USA i 1970-årene. Derfra vendte hun tilbake som kunstlærer til Nepal, kombinert med eget arbeid og stadige reiser, blant annet til Tibet, før hun etter hvert gjorde Norge til sitt nye hjemland i 90-årene, kunstnerisk solid markert med sin utstilling på Henie-Onstad Kunstsenter i 1992.

Norge og Nepal

I Trondheim er Pramila Giri en del av arbeidsfellesskapet i Gregus gate 7, men hun har stadig en fot i Nepal, der hun har både hus og atelier i Kathmandu. Der planlegger hun en større utstilling til neste år, også der med mange av de store maleriene.

– Nepal er fortsatt en viktig del av mitt liv. Det var der jeg lærte av mine foreldre, som var tilhengere av Mahatma Gandhis ideologi, respekten for livet og prinsippet om likhet uavhengig av religion, kaste, kjønn, fattigdom og rikdom. De hadde tro på utdannelse og ga meg og mine åtte søsken den beste start i livet, sier Pramila Giri, som etter sine 17 år som kunstlærer i Nepal føler at hun fikk brakt noe tilbake til hjemlandet fra studieårene i utlandet.

Utstillingen står til søndag 21. september, med åpningstid kl. 14-16 tirsdag-fredag og kl. 12-16 i helgene.