– Dette er trøndersk mesterskap i å si ja, gliser fotograf og filmprodusent Lasse Berre og Sorgenfri-leder Erlend Paxal.

16. november stiller Øivind «Elg» Elgenes, Ulf Risnes, Charlotte Audestad, Difference-medlemmene og et stort knippe trønderske toppartister til konsert sammen med musikere fra Sambandet. Sammen skal de gjøre sin vri på The Bands legendariske konsertfilm «The Last Waltz».

Alle inntektene går til gatemagasinet Sorgenfri.

Helaftens dokumentar

Nå er det også klart at konserten filmes og ender opp som helaftens dokumentarfilm med premiere på neste års Kosmoramafestival. Produsent Lasse Berre og hans selskap står for produksjonen, og får dessuten solid hjelp med både utstyr og mannskap fra NRK. Trondheimsolistene stiller også på scenen sammen med resten av artistlaget som ikke er kunngjort ennå.

– Æ elske Trondheim. Og dette viser det beste av byen: Byens beste musikere bryr seg og stiller opp for å gjøre en innsats for dem som trenger det i denne byen. Trondheim er en liten by, og det er en av styrkene, man får løst ting, mener Berre.

Sju kamera fanger opp det som skjer på konserten, og lyden spilles inn på separate spor og skal mikses profesjonelt i etterkant. Også det visuelle på scenen skal legge seg opp mot originalen, ifølge Berre.

– Om medmenneskelighet

Utgangspunktet for filmen er den storstilte konserten i Clarions kongresshotell på Brattøra. Men det skal også handle om Sorgenfri-selgernes historier.

– Vi skal lage en film om medmenneskelighet. Det skal ikke bare være en konsertfilm, eller bare en dokumentar om Sorgenfri. Paraplyen her er at folk bryr seg. Etter at folk har sett filmen vil jeg at de skal sitte igjen med to følelser – at de blir grepet av de sterke historiene, samtidig som filmen har verdens beste soundtrack med unge talenter på scenen, sammen med noen av landets mest etablerte musikere.

Spalten «Selgerportrett» hvor en av gatemagasinets selgere forteller sin historie er den lengstlevende spalten i bladet – og også den bladet får mest leserrespons på.

Dramatiske historier

– Vi som jobber her kjenner jo disse menneskene som noe annet en den homogene gruppa de blir sett på som av mange. Men vi ser at mange setter pris på disse historiene og har et hjerte for dem. Historiene er ofte dramatiske, men viser også en sterk vilje til å kjempe seg gjennom tøffe livserfaringer og komme seg på fote igjen. Det er et stort mangfold av selgere, og alle har ulike grunner til at de bruker dette som sin arbeidsplass. Det er utrolig flott å få dette ut gjennom konserten og filmen, vi er veldig tent på dette, sier Paxal.

Alle inntektene fra november-konserten går til Sorgenfri. Det samme skjer når Kosmorama viser filmen under neste års festival i mars. Sammen med Trondheim Kino leker Berre også med tanken om å få en større distribusjon på filmen.

– Det kan være andre norske kinoer, festivaler eller til og med utenlandske interessenter, sier Berre.

– Sorgenfri er en del av et internasjonalt nettverk av gatemagasiner. Det kan være interesse i andre byer også, mener de to.

Sårbart magasin

– Det er to bunnlinjer her. Det ene er at vi får denne oppmerksomheten og opplevelsen som konserten blir. Det blir også et dokument for ettertiden. Samtidig er vi sårbare som magasin, og pengene som kommer inn vil være med å sikre at vi fortsatt kan lage bladet vårt og sikre arbeidsplasser for selgerne, også i dårligere perioder hvor salget går ned. Vi er veldig glade for at folk tenker på oss, sier Paxal, som beskriver gatemagasinets situasjon som stabil nå, etter en redningsaksjon fra byens politikere i fjor høst.

– Men kuldeperioder på vinteren eller få selgere på jobb slår veldig hardt ut. Rundt 90 prosent av inntektene våre kommer fra salg på gata, da slår slike svingninger hardt ut på økonomien, sier Paxal.

«Hvor var du da?»

– Hva sier selgerne om konserten?

– Det er mange som gleder seg, spesielt de som er gamle nok til å huske slutten av 70-tallet, men også de som er yngre er nysgjerrige på hva dette er.

– Det er jo litt ironisk at The Last Waltz er så preget av dopmisbruk, både fra musikerne og produksjonssiden. Det ligger mange spennende historier her. Alle kjenner noen som har eller har hatt rusproblemer, og musikkbransjen har mange slike historier, sier Berre som trekker frem «Ophelia» og «Life is a Carnival» som sine The Band-favoritter.

Nå satser de på utsolgt konsert 16. november.

– Det skal bli en begivenhet folk snakker om i ettertid. «Hvor var du da?», litt som med Sex Pistols i Samfundet, sier Berre. –Og så går pengene til en god sak.

Alle inntektene fra konserten går til Sorgenfri. Det samme skjer når Kosmorama viser filmen under neste års festival i mars. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Medmenneskelighet: Vi skal lage en film om medmenneskelighet. Det skal ikke bare være en konsertfilm, eller bare en dokumentar om Sorgenfri. Paraplyen her er at folk bryr seg, sier Lasse Berre (til venstre). Her sammen med Erlend Paxal, daglig leder i Sorgenfri. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Storsatsing: – Dette blir en spektakulær konsert med kremen av trønderske artister på scenen, sier Lasse Berre, som nå lager film om Sorgenfri og artistdugnaden hvor repertoaret er hentet fra den legendariske Martin Scorsese-regisserte konsertfilmen «The Last Waltz». Erlend Paxal, daglig leder i Sorgenfri, setter stor pris på støtten. Foto: Håvard Haugseth Jensen