– Lørdag samlet de to debattene «Hva er god musikkjournalistikk» og «Let's talk about sex» 150 tilhørere. Lørdagskonserten hadde 310 publikummere. Økonomisk sett har det gått over all forventning og interessen er stor for det vi hadde å tilby, sier festivalleder, Sarah Winona Sortland.

Musikkpresse uten kjønnsinteresse

Trommisen i Frk. Fryd, Julie Enger Børresen, ønsker seg et musikkliv hvor spørsmålene om kjønn ikke blir stilt. I debatten om musikkjournalistikk viste hun til en anmeldelse Stavangerbandet fikk i musikkmagasinet gaffa.no da de spilte på Bylarm i februar.

– Hva i h … var det egentlig journalisten tenkte, da hun skrev dette, spurte Børresen og refererte:

«I kveld spilte de sin første av to konserter på musikkfestivalen, og det gikk pent for seg. Nesten for pent. (...) Dessverre virket det også litt innøvd. (...) I tillegg var vokalisten litt for opptatt av å leke deilig. (...) Dessverre fremsto de i overkant overfladiske og trygge på Mono-scenen i natt.»

Jenteband ingen sjanger

Eksempelet hvor ord som «pent», «innøvd» og «trygg» får ulikt fortegn avhengig av hvilket kjønn som omtales var toneangivende for debatten.

– Jeg er drittlei av å bli sammenlignet med kvinnelige artister jeg ikke nødvendigvis er beslektet med. Jenteband er ingen sjanger, sa Silje Halstensen i bandet Bendik.

Halstensen viste til at bandnavnet Bendik i starten ga henne en buffer for kjønning i musikkjournalistikken.

– Vi slipper litt lettere unna. Da jeg sluttet å kalle meg Silje Halstensen fikk jeg en slags respekt. Det er nesten litt ekkelt. Men det er bra. Med «Bendik» får jeg sagt at det er musikken og ikke kjønnet som har noe å si.

Over all forventning

Artister som Ida Maria, Razika, Sandra Kolstad, Thea Hjelmeland, Blomst og KUUK satte lydsporet til festivalen.

– Publikum kom tidlig og de lyttet stille til musikken. Det var utrolig bra, helt perfekt, sier Sarah Winona Sortland. Festivalsjefen forteller at de vil begynne planlegge for neste år.

Noe Trondheim trenger

– Det at det kom så mange folk og var så stor interesse, er fordi arrangementet tilfører byen noe den trenger. Det viser besøkstallene, sier Sortland.

Rockheim har vært det ideelle stedet for å føre debatten og arrangøren er godt fornøyd med å holde hus i museet.

– Vi har truffet godt med debatten om den ubalanserte kjønnsfordelingen på og av scenen i norsk musikkbransje. Dette er en debatt som har gått det siste året og vi treffer bra med tidspunktet. Dessuten tror jeg at folk er lei av at virkeligheten er så ubalansert, og at det er nettopp derfor man omfavner diskusjonen.

Sortland tror på Feminalen og skuer fremover.

– Om vi er her om fem år håper jeg folk i andre festivaler booker femti-femti, slik at denne festivalen kan bli en helt annen i fremtiden.