– Også vi merker at oljebransjen opplever motgang, men hos oss veier andre sponsorer opp for det, sier Ernst Wiggo Sandbakk.

Foran torsdagens åpning av Trondheim Jazzfestival, også kalt Jazzfest, har festivalsjef Sandbakk merket seg NRKs melding tirsdag om at Maijazz i Stavanger har mistet minst 800 000 sponsorkroner siden i fjor. Nedgangen i oljeindustrien er hovedårsaken til tapet. Oljebransjen, representert ved oljeselskapet Det norske, er også ute av jazzfestivalen i Trondheim.

– Det Norske har gjennom ti år bidratt med flere millioner kroner i sponsorstøtte. Nå har de avsluttet samarbeidet. Til gjengjeld har vi inngått en avtale med Obos, som bidrar med 400 000 kroner i år. Dermed får vi større sponsorinntekter enn vi hadde i fjor. Vi har planer om et samarbeid med Obos over flere år, og vi ser lyst på framtida, forteller Sandbakk.

Sponsorene gir to millioner

Når man tar med tjenester, rabatter og billig eller gratis leie av konsertsaler, har jazzfestivalen en samlet sponsorinntekt på cirka to millioner kroner. Obos, sammen med NTNU, Sintef og Sparebank 1, står for en stor del av dette beløpet.

– Hvordan er balansen mellom offentlig støtte og sponsorinntekter?

– De offentlige og private beløpene er omtrent like store. Fra staten, kommunen og fylket får vi rundt 1,9 millioner kroner i år. Men som situasjonen i Stavanger viser, er sponsorinntektene usikre. Sponsorer kommer og går. Derfor er det svært viktig at slike kulturarrangementer får offentlig støtte. Det fortalte jeg kulturministeren da jeg møtte henne i vår.

Come Shine utsolgt

Festivalen har budsjettert med 1,5 millioner kroner i billettinntekter. Sandbakk sier at forhåndssalget tyder på at de vil nå den målsetningen. Konserten med Come Shine, Jan Erik Vold og Knut Reiersrud torsdag er utsolgt.

Trondheim Jazzfestival er i år lagt opp på en mer kompakt måte enn før, men tilbyr likevel 45 arrangementer med smått og stort, fra festivalvorspielet på Bar Moskus onsdag kveld til de siste konsertene søndag, da skuespilleren Thorbjørn Harr og bassist og komponist Aslak Hartberg opptrer sammen med flere av landets fremste jazzmusikere i Dokkhuset før Frank Zappas gamle samarbeidspartnere i Mats/Morgan Band inntar Brukbar/Blæst.

En mosaikk av opplevelser

– Hva anser du som festivalens høydepunkter?

– Vi tilbyr en mosaikk av opplevelser som man ikke får noen andre steder og er opptatt av å lage et program som skiller seg fra andre festivaler. Jan Garbarek Group fredag blir selvfølgelig en begivenhet. Og vi har flere verdenspremierer, som bestillingsverket til Kåre Kolve, Stina Stjerns nye versjoner av Motorpsychos låter og den palestinske sangeren Rim Banna med Frode Fjellheim og Hildegunn Øiseth. Og selvsagt landets mest spennende orkester, Trondheim Jazzorkester, som sammen med Albatrosh gjentar suksessen fra Moldejazz i fjor.

Publikum får også oppleve Sidsel Endresen og Stian Westerhus’ kritikerroste improvisasjonsprosjekt og – i den andre enden av skalaen – Bokkereidars Bluesband.

Funk og familieorkester

Det blir funky jazz med Level 42 og Dandy Dulfer på kongresshotellet Clarion lørdag kveld og et møte med Tone Hulbækmo og Fredrik Jacobsens familieorkester på dagtid søndag.

I tillegg får publikum møte flere internasjonale navn som ikke er godt kjente i Norge, men som har et solid rykte i sine hjemland. Ett av dem er den britiske trioen Troyka. Jamie Cullum har sagt at de tre er blant de viktigste unge jazzmusikerne i Storbritannia.

Øker inntektene: Festivalsjef Ernst Wiggo Sandbakk er godt fornøyd med at Trondheim Jazzfestival øker sponsorinntektene i år. Foto: KJELL A. OLSEN