Festivalsjefen for Pstereo starter som daglig leder i Bennett reklamebyrå 1. oktober.

– Etter samtaler med Bennett følte begge parter at det var en perfekt match, forklarer Nils Heldal. Han vil dermed snart lede Norges eldste reklamebyrå, etablert i 1898.

Heldal har vært festivalsjef i 50 prosent stilling, etter at festivalgründer Frode Halvorsen sluttet i 2013. Heldal har de siste ti årene drevet sitt eget konsulentselskap, og har ellers lang merittliste. 49-åringen har vært P3-sjef og radiodirektør, toppsjef i EMI Norge samt jobbet for Bylarm, Adresseavisen og Rosenborg.

– God motivator

Styreleder for Pstereo, Heidi Fossland, forteller at de fikk beskjeden før forrige styremøte tidlig i juni.

– Vi har en god dialog rundt avgangen. Nils sitter til 1. oktober, det betyr at vi får en fin avvikling der han leder årets festival og er med på evalueringen i etterkant før han gir seg, sier Fossland, som mener Heldal har gjort en svært god jobb for festivalen.

– Han har vært en god motivator, fokusert på organisasjonen og jobbet for å gjøre den mer solid, mener hun.

– Vemodig

Heldal selv sier det blir vemodig å slutte. Pstereo har vært en del av livet hans lenge, før han ble sjef satt han i styret i mange år. Han er glad for at han har fått sitte helt til oktober, da september er den aller mest hektiske perioden med evaluering og økonomiske oppgjør.

– Hva har du fått utrettet som festivalsjef?

–Jeg håper de som jobber med Pstereo føler at forholdene har blitt lagt tilrette for at de skal kunne yte maksimalt. Jeg skal ikke lage festivalen selv, men sette gode rammevilkår og sette andre i stand til å være kreative. Så synes jeg vi er blitt mer relevant på andre arenaer enn det kunstneriske, blant annet har vi styrket maten - i dag er den kortreist og 90 prosent økologisk, forteller Heldal.

Må ha forhold til byen

Nå ser Pstereo etter ny festivalsjef. Styreleder Fossland forteller at de går vidt ut i søket, og er åpne for at den nye sjefen kan ha en større stillingsandel enn Heldals 50 prosent.

– Vi ser etter en sjef, gjerne med kulturerfaring, som kan drive solid men samtidig tenke nytt så vi ikke stivner i formen. Pstereo er en enormt stor organisasjon med 700 frivillige og mange mellomledere. Og når man lager festival må man på mange måter bygge på nytt hvert år, forklarer hun.

Fossland sier at Pstereo har solid økonomi og en sterk merkevare. Fjorårets festival ble utsolgt før portene åpnet, og forsalget så langt er enda bedre enn i fjor. Et ufravikelig krav er at den nye festivalsjefen må bo i Trondheim.

– Vedkommende må jobbe med og motivere administrasjonen daglig, året gjennom. Det er viktig at festivalsjefen har et sterkt forhold til byen, sier Fossland. Hun håper neste festivalsjef kan være til stede under årets festival i august.

Eget «regnfond»

Heldal er enig i at det vil være en fordel å få ansatt en ny sjef så tidlig som mulig. Selv om Pstereo-skuta er stø, finnes det utfordringer å ta tak i, blant annet håper Heldal at etterfølgeren fortsetter å pleie festivalens «regnfond».

– I trøndersommeren er det normalt med seks grader og oppoverregn. Vi setter av penger hele tiden for å tåle et slikt uår, selv om vi har unngått det så langt. Dessuten blir det en utfordring å få politikere og bevilgende myndigheter til å forstå at det går an å støtte kultur selv om den går med overskudd, sier Heldal, som også mener festivalen har en unik mulighet til å markere seg under tiårsjubileet neste år - for eksempel tror han festivalen bør vurdere å utvide til tre dager.

Han føler likevel han etterlater seg en frisk niåring.

– Vi har brukt noen år på det, men har etter hvert lært opp trønderne til å kjøpe billett på forhånd. Nå ser det ut til at vi selger ut før 1. august, og det er utrolig kult. Dessuten mener jeg vi fortsatt er kunstnerisk relevante. Den nye sjefen må tenke strategisk i langtidsperspektiv - Pstereo skal være her også om 10-20 år.