De midtmotoriserte sportsbilene Boxster og Cayman heter nå 718, etterfulgt av sine gamle navn.

Med det tar de opp arven etter den legen-dariske Porsche 718 fra 50- og 60-tallet.

Boxster og Cayman er i all hovedsak samme bil med og uten tak. Nye 718 er relativt lette sportsbiler med mye krefter. 300 hestekrefter på bakhjulene gir rom for mye moro. De to 718-modellene kommer også i S-versjon. Den har 2,5-liters motor, 350 hestekrefter og naturlig nok noe høyere pris.

Oppgraderingen av Porsches rimeligste modeller betyr endringer både i design og motorisering. De nye frontlyktene gir et mer aggressivt uttrykk, mens det sorte feltet mellom baklyktene får hekken til å se bredere ut.

Gromlyd på fire sylindre?

Tidligere har Boxster og Cayman vært utstyrt med sekssylindrede motorer. Porsche følger bilverdenens pågående trend med mindre og mer effektive motorer.

Sylinderreduksjon går naturligvis ut over motorlyden. Det merkes at motoren ikke er av det største slaget, men trolig har ingen 4-sylindrede motorer et mer sportslig lydbilde enn denne. Det er ikke av den typen du umiddelbart får ståpels av, men ganske heftig. Her er det stor forskjell avhengig av hvilken kjøremodus man velger. Skrur man fra «normal» til «sport plus» får du foruten heftigere lyd et strammere oppsett og langt høyere turtall før PDK-kassa girer opp.

PDK står for Porsche Duppelkupplung, altså dobbelclutch automatgir, og er utvilsomt blant de beste på markedet. Sportsbilpurister vil sverge til manuelle kasser, men da vil de miste flere tideler i akselerasjonshastighet mot den lynraske automatkassa.

Oppprydding i midtkonsollen

Porsche har måttet tåle noe kritikk for å ha voldsomt mange knapper i midtkonsollen de siste årene. I nye 718 er dette redusert, og blant annet valg mellom de forskjellige kjøremodusene er flyttet til et hjul på rattet. Dette er i likhet med multimedie-systemet og flere andre elementer grep som er hentet fra 911.

Boxster har til tross for å være en liten sportsbil overraskende mye bagasjeroms-plass. Taket har en egen oppbevaringsboks, og spiser ikke av bagasjerommet bak når man kjører toppløst. Foran motoren har du et relativt dypt og romslig bagasjerom med plass til flere bager.

I tillegg til Porsches pålitelighet og et snev av praktiske løsninger er det helt klart mulig å ha en 718 som dagligbil om man ikke er flere enn to og trenger å frakte mye bagasje.

Ved behersket kjøring er 718 både lettkjørt og sivilisert, men vil man teste hva bilen er god for, er det så mye å gå på at det ikke er mulig på norske veier. Med girskift på nærmere 8000 omdreininger er kjøremoduset «sport plus» nesten bare for en kuriositet å regne, for det er langt mellom steder der man kan dra ut girskiftene i så stor grad uten å «kjøre villmann».

Fra cirka 840 000 kroner får man bilen levert i Trondheim, og det er slett ingen upris for en sportsbil av dette kaliberet. Vår testbil har imidlertid et lite lass med ekstrautstyr som gjør at sluttsummen passerer millionen med god margin.

I skyggen av storebror 911 har ikke Cayman og spesielt Boxster den statusen de fortjener. Dette er nemlig skikkelig leketøy for voksne. Den midtmonterte motoren gir perfekt vektbalanse og dertil fantastisk kjøreopplevelse.